Nysydda barnkläder

IMG_2167För ett tag sedan köpte jag en ny symaskin och den har faktiskt kommit till användning. Under helgen sydde jag lite kläder till en bebis som fortfarande är ganska liten.

Bland annat blev det en prickig klänning. Den knäpps på axlarna och man behöver inte sy i några svåra blixtlås eller sy knapphål om man använder tryckknappar. Jag köpte såna knappar som är i 2 delar och som man slår dit med en hammare. IMG_2171Tygerna kommer från Ohlssons Tyger. Det skulle blivit 2 tunikor, men det blev 1 t-shirt och en tunika ;) Jag använde overlocken till stretchtygerna och fållade sen med tvillingnål. Det kan vara lite klurigt att sy dit mudd om man inte gjort det innan. Det funkar både med vanligt stretchtyg och med speciellt mudd-tyg.

Jag tycker man kan se ganska bra hur man kan sy fast mudd här. Det kluriga ligger i att sträcka modden tillräckligt mycket, men man lär sig fort. Detta var andra gången jag provade och det funkade fint :)IMG_2169Och så blev det ett par byxor också. Erik valde tyget med elefanterna, han gillar elefanter ;) Mönstrena till kläderna är gratis, jag hittade dem på Pinterest. Här har du hela mappen med diverse saker att sy. 

Mönstren går att skriva ut på vanlig skrivare, sen är det bara att tejpa ihop och klippa ut. Sömsmånen är inräknad på klänningen och byxorna.   IMG_2177

2 thoughts on “Nysydda barnkläder

  1. Carita Liljendahl augusti 29, 2015 / 8:35 f m

    Fina är dom och snyggt framlagda för fotografering!
    Jag äger inte symaskin och inte heller det tålamod som behövs för att sy.
    Men alla är vi bra på olika saker.
    Ha en skön helg!

    • Alexandra Bengtsson augusti 29, 2015 / 9:15 f m

      Tack 😄 Hoppas du får en bra helg med, i Malmö är det på väg mot höst men det är jättefint väder 😊

Kommentera

