Ett par filtade tofflor

IMG_2085Jo man kan säga jag har jobbat på att göra klart påbörjade projekt denna semestern. Ett av dessa var de här filtade tofflorna. De är stickade med 100% ullgarn som är liksom otvinnat (entrådigt). Man stickar ett par stora tofflor med stora stickor sen stoppar man dem i tvättmaskinen tillsammans med en frottéhandduk. Det kan vara lite krångligt att få till rätt storlek. Så det kan vara smart att tvätta den ena först ifall man måste göra om.

IMG_2082Jag stickade lite på frihand, men här är ett gratis mönster att utgå ifrån om man vill. Man stickar i princip som en fyrkant, sen mot sluten minskar man så att det bildas en tå. IMG_2042Jag virkade hjärtan i samma garn fast i rött och tovade dem för hand i spåvatten (ha handskar på för man får superlätt skavsår på fingrarna och det gör väldigt ont. Kan säga det av erfarenhet ;) ) Mönster på hjärtanen hittade jag här, det är på engelska, men det räcker i princip att kolla på bilderna om man är van virkare. Jag gjorde såhär: virka 4 luftmaskor och slut till en ring , 2 luftmaskor, 4 stolpar i cirkeln, 1 dubbelstolpe, 4 stolpar. Fäst i ringen, men slut inte samman till en cirkel.

De blir faktiskt riktigt sköna att ha på sig. Jag torkade mina ovanpå ett par rena ballerinaskor jag hade så fick de torka till sig i en bra form.

One thought on “Ett par filtade tofflor

  1. Alicia augusti 13, 2015 / 9:08 f m

    Såå mysiga och jag gillar den gråröda färgkombon! Ska bli så härligt med höst och alla stickprojekt :)

Kommentera

