Fläckborttagning på elitnivå

IMG_2099Jag kan ju börja med att säga det här inte är reklam, för det är det inte. Men Ett litet tips. Det är nämligen så att jag gillar randiga kläder och hur det än kommer sig så råkar man ju alltid spilla just emellan ränderna, så att fläcken syns. Så finns det ju miljoner tips och så, men vissa funkar bättre än andra och detta funkar extra bra om du frågar mig. Husmorsknep på hög nivå.

Än så länge har vi på riktigt fått bort fläckar av: ketchup, blåbär, senap, tomat, kaffe, olivolja, soltorkade tomater i olja och choklad. Man blir liksom lika förvånad var gång det funkar. Igår spillde Erik tomat på sin skjorta, vi fick bort fläcken och hängde ut skjortan på balkongen att torka, vad tror ni händer. Jo det kommer en fågel och skiter/kissar ner skjortan. Men det gick bort det med. Jag slår vad om att det var en duva, haha! En gång byggde de bo i våra blomkrukor på balkongen och de har flera gånger skrämt livet ur mig nu jag suttit där ute. Men..

Mitt bästa tips är kombinationen av Tabort + fixa tvättmedel. Tvättmedlet finns på Hemköp och Willys och jag tror det är deras eget märke. Bara för att det är roligt och för att visa det faktiskt funkar så spelade jag in (lite knasigt, men jag hade inget särskilt för mig) Titta här..

Sen brukar det ju heta att: blötlägg så fort du kan. Näpp gör INTE det. Låt fläcken torka in. Kör du vatten, salt, vinäger eller diskmedel eller vad det nu kan vara på så är det kört. Gör såhär: låt fläcken torka, häll på Tabort, gnugga, gnugga, häll på Tabort, gnugga, gnugga. Lägg i en balja med vatten och tvättmedel, låt ligga 15 min. Gnugga, gnugga. Släng i tvättmaskinen. Klart.

Jag kan ju inte garantera att det funkar för allt, men blåbär brukar vara det värsta så jag tog det ;) Har man barn som spiller en massa kanske man inte orkar görs såhär på alla kläder, men har man däremot någon favorittröja som man verkligen vill ska se fin ut så är det här lätt värt det. Testa bara på en liten bit av tyget först så att det inte blir fläckar av medlet. Jag har aldrig råkat ut för det och är det värsta fläcken så är ändå hela plagget kört brukar jag tänka. Men det gör man ju som man vill.

Nog med husmorstips för idag :)

(Jag var lite för lat för att blöta ner en hel tröja, så tog en bit tyg istället om någon undrar vad det är för lapp. Det är samma material som de flesta linnen/tröjor är gjorda av, typ stretch).

4 thoughts on “Fläckborttagning på elitnivå

  1. miguita81 augusti 9, 2015 / 3:57 e m

    Superbra tips! Jag brukar köra lite Yes-diskmedel på fettfläckar och sen in i maskinen. Har funkat varje gång än så länge!

    • Alexandra Bengtsson augusti 9, 2015 / 8:42 e m

      Ja det har jag också hört ska funka :) Man har sina små knep man får ta till när det behövs :)

  2. sockervisp augusti 9, 2015 / 9:41 e m

    Haha kul film! Gillar musiken! Hm, jag har varit skeptisk mot fixa tvättmedel, men du säger alltså att det funkar. Får kanske ge det en chans till.

    • Alexandra Bengtsson augusti 9, 2015 / 9:49 e m

      Haha, ja det blev tråkigt utan ljud :P Antar man har sina favoriter i butiken, tog detta då det vi brukar köpa va slut, men det var ju bra på sitt sätt ;)

Kommentera

