Lite mer sommar

wpid-img_20150720_202441.jpgJo snart, snart är det semester. Men först lite jobba till. Ser ni vilka fina bär? Häromdagen fick vi lite hjortron och blåbär, färska. Hur gott som helst att ha blåbär i yoghurten, de smakar verkligen så mycket bättre än de man köper frysta. Hjortron är väl inte direkt gott som de är, men till sylt. wpid-img_20150721_073501.jpgSåhär kan det förresten se ut när jag gör pannkakor, jag ogillar starkt att steka grejer och lagar helst det mesta i ugnen. Men platta pannkakor kan man inte göra i ugnen så då fick det bli trippelpannor på spisen istället ;)wpid-img_20150718_212321.jpgEn av våra blommor hade trillat ner från balkongen, jag har aldrig gillat tagetes särskilt mycket, men nu har jag blivit omvänd. När man maxar dem i en rabatt blir det mest bara för mycket, men att blanda upp dem och ha dem i fina färger som denna är ju lite skillnad.wpid-img_20150721_203101.jpgI helgen var vi på Malmö museer som öppnat akvariet på nytt. Det var mycket fräschare än innan, men fortfarande inte helt klart. Vi såg dessa urtidsdjuren som jag inte riktigt vet vad de heter, men så coola. De ser ut lite som en sån gammal militärhjälm med en krabba under. En grej jag lärde mig från en liten skylt bredvid rödspättans akvarium var att ögonen sitter normalt på dem tills de är två veckor gamla (typ som på en vanlig fisk). Vet ni vad som händer sen? Jo det ena ögat vandrar över på andra sidan av huvudet och de blir lite mer asymmetriska och har då båda ögonen på ryggen. Så det kan gå. wpid-wp-1437638550285.jpegVi har också testat det där med melon-isglass. Funkar finfint! Dela melonen i bitar, sätt en pinne i och frys in. Tina i sådär 5 min innan du äter. Det krävs en melon med mycket smak.wpid-screenshot_2015-07-20-15-42-592.jpg.jpegPå Instagram följer jag den här katten (@Mycatcrew), som brukar vara extra rolig. Haha! Måste dela bilden när den krupit upp på garaget och inte kunde komma ner. Den ser lite trött ut tycker jag, haha!

2 thoughts on “Lite mer sommar

  1. Carita Liljendahl juli 26, 2015 / 3:33 e m

    Jag blev så hungrig då jag såg det vi kallar plättar i Svenskfinland – ni kallar dem pannkakor tror jag.

Kommentera

