Lite nyköpt och lite te-tips

2015-06-28Å jag har varit helt galen på knivarna vi haft hemma. När man ska skära i en tomat och liksom hela tomaten blir ihoptryckt och man måste ta brödkniven. När den sen väl är uppskuren så ser det så eländigt ut man bara vill slänga alltihopa. Lite så ;) Jag har haft ett par keramiska knivar, men de har blivit använda varje dag och de har slitits och blivit väldigt hackiga. Så nu var det dags! Jag köpte ett par nya helt enkelt. Vi var runt och kollade lite, men vissa är ju så hiskeligt dyra och visst man ska ju ha något bra, men inte bara för att det är dyrt. Så vi gick till Kunst og Kökkentöj på Gustav i Malmö. Bra butik och vi fick bra service så jag köpte två stycken som du ser på bilden ovanför. Nu kan vi skiva gurka och skära bröd med stil. Kan verkligen rekommendera butiken om du går förbi.

Sen hade vi skåpet fullt med stor kryddpåsar som inte såg så roliga ut. tack för att Malmö inte är så stort så man kan cykla runt. Det blev en tur och retur till Ikea imorse för att inhandla några kryddburkar. Toppen att man inte behöver skruva av locken utan de sitter som men en gummikant liksom. Svartpepparn vi köpte från Santa Maria hade sten i sig, så nu häller jag ut alla kornen innan de åker i kvarnen. Stenen fastnade därinne och allt bara låste sig så vi fick slå loss locket med en hammare, haha! Men har man en svindyr pepparkvarn som man inte bara vill slänga så har man. Det var nog bra kvalité på den ändå för det blev bara en liten skråma av hammaren, haha!IMG_1567Försök att gå in på Ikea och bara köpa en grej, så det blev muffinsformar och plastburkar med. Vi är storanvändare på plastburkar, jag tycker det är så mycket bättre än att sätta plastfolie på saker. Att vi köper ”shake and bake” händer väl också runt vart 3:e år men nu ska Erik fixa muffins till fikat :) IMG_1474De säger ju att sommaren är på väg, men den är väl inte här riktigt än. I förra veckan skulle jag cykla för att plocka blommor, men de blev helt sönderregnade och sönderblåsta innan jag kom hem. Men köpeblommor är ju också fina, fast det inte är samma. Jag trodde det regnade innan med, men det var bara lite (läs totalt nergrusade) smutsiga fönster. Tur man kan göra åt något åt det. Så nu är fönstren putsade och badrummet superskurat det med. IMG_1468Det låter som det är dags för paus nu, så jag ska avsluta med att tipsa om några teer vi testat det senaste. Celestial är lite vår favorit och man kan köpa dem på Söstrene Grene, typ 20kr för ett paket. Erik gillar de med björnarna på :) Jag tog en ny sort med plommon och kryddor, det var gott men väldigt intensivt i smaken. Sen till höger Evening-te från Higher Living som är lite mintigt i smaken, gott på kvällen och koffeinfritt.. ja alltihopa var faktiskt örtte, men det passar extra bra på kvällen. Pukka Love va också gott, vissa av deras teer är lite konstiga och smakar lite väl udda, men denna var god. Paketen är så fina att man kan ha dem framme.

2 thoughts on “Lite nyköpt och lite te-tips

  1. Carita Liljendahl juni 29, 2015 / 1:08 e m

    Stilrena grejer – gillar! Vassa knivar är ju a och o för att man inte ska bli helt knäckt då man ska skära det mest enkla i vardagen.
    En likadan blomma köpte jag också till min mor på hennes födelsedag.
    Glad för att jag hittat din blogg!

    • Alexandra Bengtsson juni 29, 2015 / 1:14 e m

      Så roligt, desamma du skriver alltid så intressanta och fina inlägg själv :)

Kommentera

