Nutellakaka med jordgubbar

IMG_1520

Jo man tackar, det här är nog det mest onyttiga vi bakat ihop här hemma. Men har man en burk Nutella hemma så har man. Ingen chiapudding det här alltså. Det här är något mellan en kaka och en tårta kan man nog säga.

IMG_1513

Receptet är inte alls svårt, för det enda du behöver är tre ingredienser. De du ser här; nutella, ägg och mjöl. Jag köpte en ny liten miniform idag på Åhléns på rea så vår kaka blev ganska hög, men jag halverade ändå receptet.

IMG_1550

Kakan blir liksom fast och krispig på utsidan oh krämig på insidan. När den stelnat blir den mer åt det seg-kola-aktiga hållet. Vi hade mycket jordgubbar till.

IMG_1535

Så gillar du nutella är detta kakan för dig. Receptet är som sagt superenkelt, faktiskt nog det lättaste jag gjort. Ugnen hann inte ens bli klar innan smeten var färdig. Jag hittad receptet på tidningen Hembakats hemsida.

Nutellakaka

  • 375g Nutella
  • 2 ägg
  • 1 dl vetemjöl
  • Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en form med löstagbara kanter och mjöla den. Vispa nutellan och ägget med elvisp sådär 1 min. Rör i mjölet. Häll i formen och grädda sådär 10-12 min. Kakan ska fortfarande vara lite lös, men den stelnar när den kallnar.

Vill du dekorera så bred på lite nutella eller pudra lite florsocker över. Lägg på färska bär, t.ex. skivade jordgubbar.  Det går bra att frysa kakan, men då utan garneringen på.

4 thoughts on “Nutellakaka med jordgubbar

  1. underbarahem juni 26, 2015 / 11:19 e m

    Har aldrig smakat Nutella, får nog köpa hem en burk och testa… ser gott ut.
    Ha en bra helg!
    Birgitta

  2. Johanna - enklaknep juni 27, 2015 / 8:48 f m

    Super fina bilder, den kakan är verkligen super god! Ibland måste man unna sig något gott :)

    Ha en fantastisk dag

  3. Carita Liljendahl juni 27, 2015 / 9:29 f m

    Ja, det här ser ju ut som ett recept inte ens jag kan misslyckas med :-)
    Och fina bilder!

Kommentera

