Hemgjord granola med äpple och kanel

IMG_1346-001Vem vill inte äta något gott till frukost, om man gilalr yoghurt så kan det ju passa med lite granola. Ibland kan jag tröttna lite på köpte-müsli så jag passade på att göra egen. I julas fick jag lite chokladgranola av Mitt lilla gröna, supergod den med.

Jag hade i äppelmust från Kiviks musteri (kan rekommenderas) och honung ifrån Götene-trakten (Värmagården). Uppenbarligen har de alpackor där de fixar iordning honungen om infon på sidan fortfarande stämmer, åååå jag skulle vilja se en alpacka :)

2015-06-08Men tillbaka till granolan. Detta receptet hittade jag på ica.se jag minskade lite på honungen, men följde receptet för övrigt (förutom att jag inte hade nötter i då) (och tog hälften rågflingor och hälften havre) (och tog äppelmust istället för koncentrerad juice (och så tog jag mindre kanel..och hoppade tranbären). Okej då, jag ändrade ganska mycket. Spana gärna in originalreceptet. Så här gjorde jag:

Granola med äpple och kanel

  • 2 dl havregryn
  • 2 dl rågflingor
  • 1 dl riven kokos
  • 1 dl äppelmust
  • 1 msk honung
  • 1/2 tsk malen kanel
  • 1/2 dl russin
  • 1/2 dl naturella pumpakärnor
  • 1/2 dl solroskärnor
  • 1/2 dl linfrön

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda äppelmust, honung och kanel i en skål. Rör rågflingor + havregryn + kokos. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Rosta ca 15 min tills allt är gyllenbrunt. Rör om då och då. Rör i fröerna + russin och ev. nötter om du gillar det. Ta bort från den varma plåten och låt kallna.

Överkurs är att rosta fröer och ev. nötter i ugnen den sista stunden för de får en godare smak då. Förvara i en burk med lock.

4 thoughts on “Hemgjord granola med äpple och kanel

  1. Märta Johansson juni 14, 2015 / 10:50 e m

    Hemgjord müsli eller granola är så gott! Min man gör det med jämna mellanrum, så att vi alltid har en burk hemma. I vintras hade vi en sån grym rutin. På måndagar var jag på yoga och då passade han på att göra müsli. Så när jag kom hem och öppnade dörren slog doften emot mig och det var bara att krypa upp i soffan och mumsa te och ny müsli :-)

Kommentera

