Bakminnen

IMG_1266När jag var liten brukade min mormor nästintill alltid ha skivkakor hemma. Kakorna som du ser på bilden. Om jag förstått historien rätt så var detta en kaka man bakade i krigstider, när man helt enkelt inte kunde slösa på som man ville. När det väl kommer till kritan så innehåller dessa kakor både smör, socker och mandel vilket man får tro var lite dyrt. Men kanske det var så man helt enkelt var lite mer frikostig med smör och socker förr i tiden?

Denna månaden är temat just bakminnen på bloggen Söta Saker. Jag läste inlägget tidigare idag, och vips behövde jag inte fundera mer på vad jag ville baka till fika i helgen. Det blev skivkakor.

Dessa kakor ger mig minnet av fikastunder när tiden liksom stod stilla. När vi satt vid tv:n på eftermiddagen och kollade på någon gammal svensk film med Nils Poppe eller Edvard Persson och de typ sjöng sången Barndomshemmet hela tiden (fast det var nog bara inbillning haha!). Eller för den delen en fikastund på trappan i solskenet när det luktade persilja från grönsakslandet precis bredvid. När inte alla hade mobiler i händerna och när det luktade kokekaffe.

IMG_1279

Kakorna fixar du ihop relativt smärtfritt. Degen knådar du ihop direkt på ”bakbordet” och de innehåller hjorthornssalt (det är inte gjort på hjort eller horn). Hjorthornssalt har man oftast i drömmar och passar för typ torra bakverk som småkakor och kex. Det kan ge en mindre trevlig lukt när man bakar av kakorna, men det är helt normalt. Jag kan minnas att jag tyckte det luktade fruktansvärt avskyvärt när jag var mindre, jag vet inte om jag tappat lite luktsinne eller om de helt enkelt ändrat på ”receptet” på hjorthornssaltet. Här kommer receptet:

Skivkakor

  • 100 g smör (alt. margarin)
  • 2/3 dl socker
  • 1 ägg, lätt uppvispat
  • 1 tsk hjorthornssalt
  • 3 dl vetemjöl
  • Lite pärlsocker och hackad mandel

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg upp socker, mjöl, hjorthornssalt och smör på bakbordet. Knåda ihop till en smulig massa. Gör en grop i mitten och häll i det uppvispade ägget (ett smart drag är att spara liite ägg till att pensla med).Knåda ihop till en deg. Dela i två och forma två längder på en plåt. Pensla med ägg och strö över socker och mandel. Baka tills de är gyllenbruna ca. 12 min. Skär direkt i bitar och låt svalna på plåten. Förvara i burk, glas eller plåt brukar vara bäst.

2015-06-05

Kommentera

