Mat för lata dagar + lite pyssel

IMG_0747

Fast det är juni alldeles snart, så är det verkligen inte varmt ute. Än är det inte väder för sallader och kall mat, i alla fall inte om du frågar mig ;) Så då kan det passa med något varmt. Ibland kan jag tycka det är bra med sån mat man kan laga ena dagen och så är det lika gott dagen därpå. Det går liksom bra att värma upp igen.

Så är det med den här vegetariska shepherd’s pie:en. Man kan i princip ta de grönsaker man gillar, men grönsaker som är lite fastare passar bättre; typ broccoli, blomkål, zucchini, strimlad vitkål. Alltså grönsaker som håller formen fast de får vara i ugnen ett tag. Denna gången hade vi aubergin, blomkål, zucchini och vårlök. Jag skippade salvian och blandade i färsk persilja och basilika i potatismoset.

Receptet jag utgick ifrån som vi gjort en gång innan hittar du här nedanför, men man kan som sagt variera som man vill.

Vegetarisk Shepherd’s pie

  • 6 skogschampinjoner, skivade
  • 2 små palsternackor, delade i mindre bitar
  • 2 morötter, delade i mindre bitar
  • 1/2 gul lök, skivad
  • 1 stor tomat, hackad
  • 2 msk tomatpuré
  • 1/2 dl rött vin
  • 1 msk mjöl
  • lite vatten
  • lite torkad eller färsk salvia
  • lite torkad timjan
  • Potatismos för 3 portioner.

Börja med att fräsa champinjonerna, lägg dem åt sidan. Fräs de övriga grönsakerna, förutom tomaten, tills morötterna är lite mjukare. Blanda ut mjölet i lite vatten. Lägg i kryddor, tomat och champinjoner i grönsaksfräset, häll på tomatpuré, vin och lite vatten och låt reducera något. Häll på mjölblandningen + mer vatten tills det blir såsigt, och rör medans allt kokar samman. Smaka av med salt och peppar, samt ev. lite grönsaksbuljong.

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en form, häll i grönsaksfyllningen och toppa med moset som ett lock. Grädda tills moset blir gyllenbrunt.

IMG_0749Sen har jag varit på jakt efter en löpare till köksbordet. Jag gillar inte riktigt dukar som täcker hela bordet för spillrisken ökar ganska rejält, och vem gillar att tvätta haha! Men just löpare i snygga färger verkar inte vara inne just nu så jag fixade ihop egna.

2015-05-20Tyget köpte jag på Åhléns för 99kr för 1 meter. Av det tyget fick jag 2 löpare, 2 grytlappar och en brödkorg i tyg. Man kan ju också göra tallriksunderlägg om man gillar det bättre.

Instruktion för att sy en löpare: Klipp till i den storleken du vill ha. Fålla kanterna, 1,5 cm tycker jag är ganska snyggt. En bra instruktion på hur du kan fålla hörn hittar du på Rimma’s Skafferi. Tyget jag valde är lite kraftigare, det gör det lite klurigare att göra hörnen, men ger en stadigare duk. Har du ett tunnare tyg, funkar det att använda dubbelt tyg, sy ihop, vända ut och in och sen bara sy en kant med raksöm runt.

Det bästa med att göra egna grytlappar är att man kan stoppa i vilket mellanlägg man vill. Min mormor brukade sy massvis med grytlappar och vägrade använda sånt fluffigt mellanlägg man kan köpa. Nu förstår jag varför. Har du testat att använda en grytlapp med våta händer? Man bränner sig mycket lättare på såna grytlappar, lösningen heter några lager vanligt tyg. Jag tog ”skräptyg” vi hade hemma, men det funkar med lakan eller en gammal handduk. Man kommer ändå inte se det tyget.

Så här syr du en grytlapp: Klipp till 2 fyrkantiga bitar i den storleken du vill ha. Lägg dem räta mot räta. Sy ihop tre sidor och vänd allt ut och in. Sen klipper du ca 5 lager tyg i likadana fyrkanter, fast liite mindre. Lägg dessa lagren med tyg inuti ”påsen” du just sytt. Vik in kanterna på öppningen du lämnade och sy ihop för hand (alt. på symaskin). Sy sedan ett kryss rakt över så alla tygbitarna ligger på plats. Sy fast en liten hank så du kan hänga upp grytlappen, jag använde en bit tygband. Klart!

Brödkorgen är inte klar än, men ska sys i helgen. Jag fyndade en ny symaskin (overlock) ifrån Singer förra veckan. Det kommer nya modeller så de gamla reades ut. Så smidigt när maskinen både klipper, zigzagar och syr på en gång :) Uppdatering kommer.

Kommentera

