Skötväska att sy själv

IMG_0734Härom veckan fixade jag ihop den här väskan som blev en present, så det var inte förrän nu jag kunde visa bilderna ;) Jag kom ihåg att vi i skolan på syslöjden skulle sy en väska, men det blev inte så mycket med det. Mer behöver inte sägas, haha! Den här gången gick det nog i alla fall lite bättre.

Tyget är ifrån Stoff och stil, knäppena är ifrån en oanvänd reklamväska som jag hade hemma och som jag klippte sönder (ibland får man vara lite radikal). I princip kan man säga att man klipper ut alla väskdelar i både innertyget och yttertyget. Sen läggs innerväskan i ytterväskan. Antingen viker du yttertyget in över innerväskan, eller så viker du dem jämt,nålar och syr ihop med raksöm från utsidan. Se på kortsidan på bilden nedanför, zooma in så syns det bättre.

Locket görs för sig, delarna läggs räta mot räta, sys, vänds och sen syr man ihop dem på kortändan baktill (den biten lämnas öppen just för att man ska kunna vända allt. Banden till knäppningen läggs med så de sys fast i den främre sömmen på väsklocket. Locket sys fast sist på utsidan av väskan, med 2 raksömmar.

IMG_0738

Jag strök på vliseline på alla yttertygsdelarna (inte på fickorna), detta rekommenderas starkt. Det ger väskan mer stabilitet och den blir mindre säckig. Jag köpte också axelremsbandet färdigt istället för att sy själv. Det blir lite mer hållbart och enkelt. Jag satte samma typ av knäppe mitt på axelremmen som framtill på väsklocket (fast större). Det gör (antar jag, för jag kan typ inget om barnvagnar) att man kan knäppa väskan lätt om man vill hänga den på vagns(handtaget?).

Innuti är det fyra fickor och två utanpå. Jag gjorde också en ficka för nappflaska eller liknande, upptill sydde jag en kanal med gummiband i. På en av innerfickorna satte jag tryckknappar. Fickorna görs efter samma mått som själva väskan (men de görs inte lika höga) och sys på delen de ska sitta på innan själva väskan sys ihop.

Eftersom det blev en present fyllde jag väskan med lite grejer, bland annat björnen som är på bild ;)

Mönstret är egenritat, men detta inlägget beskriver ganska bra hur man kan göra. Skulle du vilja ha mönstret så får du gärna köpa det för 40kr utskrivet eller 30kr i pdf via mejl. Mönsterdelarna går att skriva ut på A4, sen tejpar man och klipper :)

9 thoughts on “Skötväska att sy själv

  1. soderskogen maj 20, 2015 / 8:43 e m

    Å, mycket bra! Den gamla fick kasseras efter förra barnet, och en ny kommer behövas om en dryg månad😊

    • Alexandra Bengtsson maj 20, 2015 / 8:53 e m

      Spännande med en till i familjen :) Kan tänka ni väntar kanske? ;)

      • soderskogen maj 20, 2015 / 8:56 e m

        Tredje på fyra år, borde vara hur rutinerad som helst men är inte förberedd för fem öre ännu – håller tummarna för att jag ska få plockat ner bebiskläderna från vinden innan det är dags, vagn mm får komma efter hand 😲

      • Alexandra Bengtsson maj 20, 2015 / 9:04 e m

        Aha, kanske är det samma sak som att vara rutinerad, att ta det som det kommer? ;) Hoppas kläderna hinner komma ner från vinden ;)

      • soderskogen maj 20, 2015 / 9:06 e m

        Ha ha, ja kanske. Det är ju sommar, ungen får väl ligga i en filt i värsta fall ;)

  2. sockervisp maj 22, 2015 / 10:51 e m

    Wow så fin! Du är grym på att sy alltså!!!

    • Alexandra Bengtsson maj 24, 2015 / 4:31 e m

      Tack ;) Förresten om du vill följa med så är det picknick med matbloggare den 7:e juni, men inget avancerat. Mest för skojs skull :) Kom med om du vill :)

  3. Sandra mars 28, 2016 / 5:08 e m

    Hej
    Har du kvar mönstret?
    Och kan tänka dig skicka?
    Betalar för frakt och kuvert, har swish.

    • Alexandra Ljungberg mars 28, 2016 / 5:17 e m

      Hej, vet du vad det tror jag faktiskt jag har för städade nu i helgen och hittade. Har dem bara urklippta i mönsterpapper, men skickar gärna. Du kan mejla adress till alexandra.bengtsson.mail@gmail.com så kommer det på posten /Alexandra

Kommentera

