Grön bön och ärtcreme till bakpotatis

IMG_0742Ett snabbrecept på topping till bakad potatis är den här gröna ärt/böncremen. Passar också till fläskkött skulle jag säga, inte för vi brukar äta kött, men om man nu gör det. Jag har lite dålig koll på vad det heter, men den biten som ser ut som en stor fläskfilé som man steker i ugnen och sen skär i skivor. Kan tänka ugnsbakad potatis, denna ärtcremen och en sallad med äpple i kan passa bra på sommaren. Vi hade den i alla fall till bakad potatis :) Jag hade inga exakta mått så jag skriver inte ut dem i receptet, men det är svårt att göra fel så blanda på och smaka av.

Grön bön och ärtcreme

  • Tinade gröna ärter, tinade edamamebönor (några kidneybönor slank med)
  • Pressad vitlök (jag hade 1/2 klyfta till 2 portioner)
  • Färsk persilja
  • Turkisk yoghurt eller creme fraiche
  • Hackad rödlök
  • Salt och peppar

Mixa ärter/bönor, persilja och vitlök grovt med stavmixer. Tillsätt yoghurt till lagom konsistens och mixa slätt. Rör i hackad rödlök och smaka av med salt och peppar.

Kommentera

