Brownies på 20 min

IMG_0657Ibland vill man ha fika snabbt, eller efterrätt för den delen. Detta är såna supersnabba brownies för när fikasuget sätter till. Smeten bara rös ihop och så ska de inte bakas för länge, detta receptet ger 9 stycken mini-brownies eller 4 större. Jag bakade dem i en smord fyrkantig glasform från Ikea, men rund form eller för den delen stadiga muffinsformar går lika bra. Om du använder muffinsformar får du passa dem så de inte blir överbakta det går liksom lite snabbare i mindre formar.

Detta blir också mitt bidrag till månadens sötsak på bloggen Söta saker. Denna månaden är temat choklad och dessa brownies är superchokladiga. Erik sa jag skulle lova att aldrig glömma bort receptet, vi får tro det är ett gott omdöme.

IMG_0638

Supersnabba brownies

  • 50g smör
  • 3/4 dl socker
  • 1 msk ljus sirap
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 ägg
  • 1/2 dl kakao
  • 1 tsk bakpulver
  • 1dl vetemjöl
  • lite grovt hackad mörk choklad

Smält smöret i en större gryta, rör i sockret, sirapen och vaniljsockret. Rör ihop mjöl, kakao och bakpulver. Vispa i ägget i smöret/sockret. Sikta i mjölblandningen. Rör ihop. Häll i en smord form och strö över lite hackad choklad. Grädda i 175 grader i ca 12 min eller tills kakan fortfarande är kladdig, men inte lös – tänk kladdkaka. Vält upp kakan och skär i bitar, smakar allra godast lite varm.

IMG_0660

2 thoughts on “Brownies på 20 min

  1. jagheterjulia1 maj 7, 2015 / 4:07 e m

    Wow, vilka fina bilder du har på din blogg! Allt det du bakar ser jättegott ut! :)

Kommentera

