..och så lite träning

Skärmklipp

Röra på sig måste man ju göra också, även fast jag gör det mest för jag vill och det är roligt. Jag kan också göra en liite sen bekännelse, enda gången (jag måste ha varit för skötsam) jag inte gick till skolan med flit var när vi skulle gå på skolgympan till Atletica gym i Varberg. Man ska aldrig säga aldrig, men jag skulle aldrig sätta min fot där nu heller.. men till saken. Nu har jag i alla fall blivit omvänd och gillar träning på gym, hur det nu kunde hända. Aerobics och dans är fortfarande skräckscenario, att göra flera saker samtidigt (typ titta på en instruktör, röra både ben och armar samtidigt och dessutom hålla koll på takten) är inte min grej, haha!

Eftersom jag har noll koll köpte jag ett paket med personlig träning i julas, och jag får säga det faktiskt är värt varenda krona. För det första för man får veta hur man kan träna smart utan att skada sig, vem har inte sett dem som svingar vikter med händerna som man använder benen på en spinningcykel. Big no. Och sen får man verkligen testa sina gränser, för herre man kan faktiskt mer än vad man tror och det är lite skrämmande. Det är ju det där ”extra” (när man gör små förändringar för att göra något bättre eller avancerar liite) som ger resultat, att köra samma sak om och om igen ger inte så mycket förändring..

Det roliga med alltihopa kan man nog lite lätt beskriva med vad som hände när jag skulle köpa nya skor. Jag är verkligen inte.. hmm.. hårdtränare haha! men när vikterna blivit lite tyngre så funkade inte löpningsskorna längre. Man har noll balans när man står på mjuka skor på mjukt underlag (typ som att stå i en mjuk säng och försöka byta en glödlampa i taklampan, det är svårt att stå stilla). Så jag gick till Stadium för att köpa nya. Det är inte så lätt å veta vilka skor man behöver när det finns sådär 100 att välja bland så jag frågade en kille i personalen efter ett par stabila skor:

– Vad ska du ha skorna till?

– Jag ska ha dem när jag tränar på gymmet, de löpningsskorna jag har är för mjuka märkte jag [och den personliga tränaren].

– Ehh..jaha. Du sa duuu har en personlig tränare! Han/hon måste vara riktigt bra som får diiiig  att vilja fortsätta träna (och så tittade han på mig som en guldfisk med öppen mun).

Då blir det galet pinsamt för fördomarna kommer emellan, men jag fick i alla fall ett par skor med mig hem som faktiskt känns riktigt sköna. Jesus vilka förutfattade meningar folk har. Jag är inte ens stark än, men det känns både roligt och bra för det går bättre..och bättre. Det verkar (fortfarande?) som det ”normala” för tjejer är att träna för att gå ner i vikt. Sen har vi fördomarna tjejer får inte äta så mycket, det är ingen idé för tjejer att träna för det är bara män som kan få muskler, eller tjejer blir biffiga av styrketräning. Vad säger vi om det? Daaaaah! Nä man ska inte tänka så mycket på fördomar helt enkelt.

Slut på moralpratet ;) Det är roligt att sätta mål framåt och det ska bli ännu roligare att se vilka förändringar som blivit, om låt säga 6 månader.

Hur tänker du kring träning?

2 thoughts on “..och så lite träning

  1. ewa28 mars 15, 2015 / 5:20 e m

    Vad för skor köpte du?
    Tycker träning är kul ibland men ibland bara måste man. Ju äldre jag blir desto viktigare blir träningen för att kroppen ska må bra och jag ska orka! Man kan inte längre leva på gamla meriter.

    • Alexandra Bengtsson mars 15, 2015 / 5:24 e m

      Jag hittade inte de jag ville ha i rätt storlek så det blev typ ”barfotaskor” fast inte såna med tår ;)

Kommentera

