Nattjästa rågfrallor

IMG_0514I helgen rörde jag snabbt ihop dessa frallorna. Degen är kalljäst och det är i princip bara att röra ihop den. Så inget knådande och knappast någon tidtagning heller. Det blev en del vårliga färger i bilderna, det gillar vi.

Du gör degen innan du går och lägger dig och jäser den sen i rumstemperatur tills på morgonen. Sen är det bara att med blöta händer forma frallor som du sedan lägger på en plåt och gräddar. Voila, nygräddade frallor till frukost!

IMG_0521Jag brukar använda samma recept till dessa frallorna, men variera mjölsorterna. Denna gången hade jag vetemjöl, grovt rågmjöl och rågflingor i. Receptet hittar du här. Antingen jäser du i kylen, eller så minskar du jästmängden till 4g och jäser i rumstemperatur. Jag tycker det blir lite godare i rumstemperatur, men det kan man göra som man känner.

Den gula lilla brickan och servetterna är nyinköpta och ifrån Lagerhaus. Ibland får man piffa till det med något nytt. De hade så mycket fint i butiken nu :)

3 thoughts on “Nattjästa rågfrallor

  1. Stina K mars 12, 2015 / 7:28 f m

    Sådana ska jag prova att baka i helgen, verkar supergoda. Tack för att du delade receptet. :)

Kommentera

