Bättre fikaalternativ (och några nya smoothierecept)

IMG_6995

Som jag skrev innan så tänkte jag dela lite länkar med bättre fikaalternativ, så här kommer lite inspiration och recept..

Sen får man ju inte glömma att inget är svart eller vitt, men vad som kan vara värt att komma ihåg däremot är att verkligen känna efter om maten man äter är god eller inte. Jag får tala för mig själv, men är det inte ganska ofta man äter t.ex. godis utan att det egentligen är så gott. Det finns ju däremot andra saker (och ibland, eller ganska ofta kanske det är geléhjärtan eller choklad) som kan vara riktigt gott som man kanske glömmer bort lite för ofta. Eller vad tror du?

IMG_0449

Jag har gjort två nya smoothies i veckan, en grön och en med hallon och ingefära. Man får improvisera lite så det blir lagom konsistens. Jag hade kiwi i min, men det är INGET att rekommendera. När man mixar kiwi blir det galet strävt och inte alls gott. Banan eller avocado fungerar mycket bättre. MEN kiwi på toppen är hur gott som helst :)

IMG_0440

Grön smoothie

  • 1/2 dl kvarg
  • Lite mjölk
  • 1 liten ”näve” färsk babyspenat
  • 2 dadlar utan kärnor
  • 1/2 banan eller 1/4 avocado

Mixa ihop allt och justera tjockleken med mjölk.

IMG_0454

Hallonsmoothie med ingefära

  • 1/2 dl kvarg
  • 1/2 dl yoghurt
  • 1/2 dl hallon
  • 1×1 cm färsk skalad ingefära
  • 1 dadel utan kärna

Mixa ihop allt tills smoothien blir slät och lite fluffig, justera tjockleken med mjölk.

Tips från andra bloggar:

På bloggen Lilla Matdériven hittade jag nötfria choklad/dadelbollar. På samma blogg hittar du också en grön smoothie bowl med spenat och kiwi, den ser urgod ut.

Taste & Presentation finns en intressant fröblandning som passar bra till t.ex. fruktsallad. Hos Tasty Helath hittade jag recept på Äppel och kokosparfait, man kan ju köra utan proteinpulver (som det ska vara i receptet) om man vill.

Det finns också en blogg som heter Healthy Chef där man kan hitta recept på lite allt möjligt spännande, dessa kakorna som verkar heta Healthy Lamingtons såg urgoda ut..

Kommentera

