Bebiskläder och en t-shirt: sy i stretch

2015-01-311

Nu blir det lite pyssel/sytips..för i  förra veckan lämnade jag symaskinen på service så nu syr den nästan som aldrig förr. Den syr riktigt bra får jag säga, i butiken fick jag veta de inte så ofta lagar så gamla maskiner, haha! Men, men det gick i alla fall (klicka här för att se vilken modell det är ;) ) SInger gjorde tydligen mycket bättre maskiner förr än vad de gör nu.

Sen blev det en tur till Stoff och stil för att köpa tyg, de har så mycket fiiina grejer alltså. Jag skulle egentligen sy en klänning i mjukistyg, men från och med nu ska jag låta bli Burda-mönster för det blir alltid fel. Däremot kan jag rekommendera boken Sy! Från hood till skjortklänning av Jenny Hellström.T-shirten här nedanför är ifrån ett mönster ifrån boken.

IMG_0342

Ingen behöver oroa sig för att vi har en bebis :P Det är en present, och passar det inte en bebis så passar det säkert en annan. Jag är inte så bra på vad bebisar har på sig haha, men byxorna såg ursköna ut och så blev det en mössa i randigt stretchtyg. Den är dubbel och man kan göra insidan i en annan färg och vända den för den som passar just då. Mönstret till mjukisbyxorna hittar du på Made by Rae, det är gratis och går att skriva ut på vanligt A4-papper. Samma sak gäller mössan som du hittar mönster till på Small Dream Factory.

Till byxorna använde jag vanligt tyg som mudd och sen la jag en resår i mudden upptill. Det man ska tänka på när man syr fast mudd, oavsett om det är som här på byxorna eller som på t-shirtens ringning är att: sträcka själva mudden (fast inte tyget man sur fast den på) det gör man när man nålar fast. Annars står den liksom rakt ut istället för att ligga mot kroppen som själva tröjan.

Mössan kan du göra som i instruktionerna, eller så syr du två likadana (enkla) mössor.Vänd den ena ut och in,lägg dem räta mot räta (den ena i den andra) och sy ihop i nederkanten, men spara 4 cm så du kan vrånga den. Vänd ut den inre mössan, och vräng dem ut och in. Sen vänder du dem rätt och stryker och syr ihop den sista biten för hand. Jag gjorde en rosett i svart tygband som man kan välja om man vill ha på eller inte, beroende på om det är en tjej- eller killmössa. Mössan kan göras större eller mindre genom att rita utanför kanterna på mönstret och sen bara förlänga eller korta intaget upptill.

2015-01-31

Många säger det inte går att sy i stretch/jersey med vanlig symaskin, men det funkade faktiskt fint (detta var första gången jag testade). Jag använde sömmarna som du ser här ovanför. Förstärkt raksöm funkar också super, då syr liksom maskinen stygnen omlott så att sömmen håller för att dras i. Jag använde zigzag för fållarna, små ganska täta stygn funkar också fint för stretch. Det blev en liten blomma på t-shirten också som egentligen är ett hårspänne, men man får ju vara lite kreativ ;)

Vad som är lite roligt är att jag använde resår från Bandi till byxorna som min mormor köpt för ganska många år sedan, kanske på 50/60-talet? Svens kvalitetsresår som är både tvätt- och kokbar. Den var som ny fortfarande. Företaget Bandi verkar ju dessutom finnas fortfarande.

Ps. ett ganska bra tips är att (om man har egna barn) sy kläder eller mössor av andra kläder. Jag har t.ex. en t-shirt i garderoben som jag använt en gång, första gången jag hade den på mig spillde jag glögg mitt fram och fläcken vägrade gå bort i tvätten. Såna tröjor kan bli utmärkt mössmaterial ;)

One thought on “Bebiskläder och en t-shirt: sy i stretch

  1. sockervisp januari 31, 2015 / 11:59 e m

    Så fint! Vad duktig du är på att sy!

Kommentera

