Pelargonerna som överlevde

IMG_0274-001

I höstas klippte jag ner våra pelargoner, mycket. Det sägs ju att de ska klara av det så jag googlade och klippte helt enkelt. För en vecka sedan när vi tog ner dem från vinden får jag säga jag faktiskt inte trodde det skulle bli något av dem. Tur eller otur, jag vet inte hahaha! Men tro det eller ej, det funkar faktiskt. Det har börjat komma små, små ljusgröna blad och de växer fort. Det där med att de måste stå ljust kan inte ha så stor betydelse, för de stod på en kall, mörk vind utan vatten i sådär fem månader.

Sen beställde jag fröer från Impecta som också kommit,de ska bli superspännande att se hur de gul/röda tomaterna blir.

IMG_0279-001

10 thoughts on “Pelargonerna som överlevde

  1. miimz91 januari 24, 2015 / 11:23 f m

    Mamma vet jag brukar också klippa ner sina pelargoner och ställa mörkt u der vintern. De blir alltid fina när de kommer fram och får stå ett tag :)

  2. I skuggan av Arvid och Lydia januari 24, 2015 / 1:06 e m

    Jag har också gjort det några gånger, men slutade för att jag inte gillade hur kraftiga ”grenarna” blev. Fint är det i alla fall med blommor. :-)

    • Alexandra Bengtsson januari 25, 2015 / 2:52 e m

      Ja visst är det, nu behöver man lite grönt för att pigga upp sig :) trevlig helg!

  3. Suttecity januari 25, 2015 / 11:01 f m

    Gröna fingrar heter det! :) Får de bara stå mörkt och lite svalt är det inga problem. Jag delar ju hus med min mor sedan några år då jag flyttade hem till gården igen och hon har gröna fingrar och älskar pelargoner och som max hade vi 55 st på södra altanen så det krävs lite utrymme vintertid :) Skall börja plocka fram dem igen nu. Äntligen. Kliar i fingrarna att börja förså och fixa. Älskar att jobba med trädgården och blommorna samt växthuset. Vi har stora ytor som tur är! Lycka till med odlingen!

    • Alexandra Bengtsson januari 25, 2015 / 2:53 e m

      Tack så mycket! :) skulle också vilja ha en trädgård, tur man har nåt att drömma om ;) Min moster har också gigantiskt många pelargoner..

  4. Jenny januari 25, 2015 / 7:41 e m

    Jag funderar på att klippa ner mina nu och bara låta dom stå kvar där dom står. Undrar om det också fungerar?

    • Alexandra Bengtsson januari 25, 2015 / 7:43 e m

      Hmm.. man kan ju alltid testa på en ;) Jag har klippt rejält innan, både på hösten och sommaren och de har alltid tagit sig igen. Aldrig såhär mycket, men tar man sticklingar på det man klipper bort så har man ju i reserv om det skulle gå åt skogen :)

      • Jenny januari 25, 2015 / 7:45 e m

        Sätter du dina sticklingar i vatten tills dom rotat sig eller direkt i jord? Har provat sätta i vatten men dom har inte klarat sig :(

      • Alexandra Bengtsson januari 25, 2015 / 8:09 e m

        Satt alltid i vatten förr men det runttnade typ bara, nu tar vi jord å sätter en plastpåse över (men ändå öppen, om den e helstängd under krukan möglar det lätt.. En erfarenhet rikare från ett tidigare försök ;)) 75% brukar klara sig, men det tar ett par veckor för rötterna :)

Kommentera

