Semlor!

IMG_0207Hur vill du att en semla ska vara?

Tja, det kanske är liiite tidigt. Men bättre lite tidigt än för sent, så i helgen blev det semlor. Jag använde bullreceptet som vi brukar använda till kanelbullar, men hade i lite extra kardemumma i degen. Jag är normalt sett en motståndare till trekantiga lock, men var ändå tvungen att testa ;) Man bara skär rakt ner i själva bullen med en vass och spetig kniv, sen kan man lyfta ur locket. Mandelmassa i mitten och lite vispad grädde spritsad runt, yummy!

8 thoughts on “Semlor!

  1. Sarah Jaxell januari 6, 2015 / 5:05 e m

    Jag stöttar dig till fullo med att vara tidigt ute! Semlor äter man när man har lust. Jag gjorde också semlor. :)

    • Alexandra Bengtsson januari 7, 2015 / 9:58 f m

      Precis, å i lagom storlek är de allra bäst (i alla fall om du frågar mig ;) )

  2. I skuggan av Arvid och Lydia januari 6, 2015 / 5:55 e m

    Semlor är gott, med kardemumma, vaniljgrädde och lite socker. För mig blir det godast om man inte har i någon marsipan. :-)

    Trevlig kväll!

    • Alexandra Bengtsson januari 7, 2015 / 9:47 f m

      Förut gillade jag inte mandelmassan heller (verkligen inte alls) men nu är det nästan en favorit ;)

  3. hallbarahandlingar januari 7, 2015 / 9:27 f m

    För mig personligen hör semlor fastlagen till, men ska man ändra på traditionen är det ju bättre att äta dem tidigt än under påskfastan :-) Ibland har vi gjort en variant med blåbärssylt och mandelmassa i kärnan, med hallongrädde till. Jättegott! En choklad- och kaffevariant har också varit lyckad. Då har vi haft fint hackad choklad och lite mockakaffe tillsammans med mandelmassan i kärnan, och pudrat kakao över locken.

  4. hallbarahandlingar januari 7, 2015 / 9:41 f m

    Ja, de är riktigt smarriga! Om man använder kaffe- och choklad som är Fairtrade-märkta så blir de dubbelt goda :-)

Kommentera

