Chokladcupcakes, myyycket chokladiga

IMG_0014

Vi hade ett ensamt ägg kvar i kylen och vad kunde vi göra av det?Jo 5 stycken cupcakes, som blev extra chokladiga i smaken. Jag blandade kakaon i kokande vatten istället för att blanda den med mjölet, lyckat får jag säga. Muffinsen blev också lagom smuliga, söta och fluffiga.Ibland funkar det och improvisera till 100%

Chokladcupcakes 

  • 2 msk kakao
  • 3 msk kokande vatten
  • 20 g rumsvarmt smör
  • 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker

Blanda kakao, kokande vatten och smör och rör tills smöret smällt. Vispa socker och ägg pösigt och vitt. Rör i chokladblandningen och sikta i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör tills allt är blandat. Häll i muffinsformar (använd gärna muffinsplåt, jag fick 5 muffins av smeten) och baka i 200 grader tills en sticka kommer ut torr,sådär 10 min.

Låt kallna och toppa eventuellt med chokladfrosting, till exempel denna: vispa 25 g rumsvarmt smör med knappt 1,5 dl florsocker och 1-2 msk mjölk, vispa sist i 2-3 msk kakao och 1/2 tsk whisky (eller lite starkt kaffe, men ta då lite mindre eller ingen mjölk). Här får man improvisera lite, blir frostingen för tjock ta lite mer mjölk, blir den för tunn ta lite mer kakao + florsocker. Vispa tills allt är fluffigt.

7 thoughts on “Chokladcupcakes, myyycket chokladiga

  1. Linda december 17, 2014 / 11:46 e m

    Det finns inget härligare än när improvisationer i köket blir riktiga succéer! Choklad är ju aldrig fel – spännande tillvägagångssätt att blanda kakaon med kokande vatten; det får jag prova!

    Jag har nominerat dig till en utmaning inne på min blogg. Haka på om du vill :)

    • Alexandra Bengtsson december 18, 2014 / 10:56 f m

      Spännande med utmaning ;) När jag läste frågorna var jag med i den för ett tag sedan, men ska klicka in på de andra bloggarna som är länkade och smygtitta på deras svar :) Ser ut att ha varit ett superfint julbord du var på :)

Kommentera

