De blev allt finfina pepparkakor av degen

IMG_9946

Testet med det nya pepparkaksreceptet gick finfint. Att ha farinsocker istället för ”vanligt” socker i degen var verkligen en höjdare. Degen gick att kavla riktigt tunt och höll bra, kakorna flöt alltså inte ut. De smakade också bra, vilket ju är huvudsaken och så blev de väldigt knapriga :)

Vad jag märkte var bara att de sista blev lite bubbliga, antagligen för degen blivit kavlad några gånger. Det blir liksom smördegseffekten. Av hela satsen deg fick jag 3 plåtar pepparkakor vilket kändes väldigt lagom. Receptet på pepparkakorna hittar du här. 

IMG_9944Glasyren gjorde jag genom att blanda florsocker + lite potatismjöl (jag tog 1/2 tsk till kanske 2 dl florsocker). Det verkade fungera och gjorde glasyren lite mer seg och mindre flytande. Man kan ju annars ta äggvita och vispa glasyren hård. Detta får bli en vegan-glasyr som duger mer än väl :)

Nu fick vi också användning av pepparkaksformarna vi köpte på loppisen i somras, för en lastbilsform jag köpte i Köpenhamn i somras och för några andra jag fick i födelsedagspresent.

4 thoughts on “De blev allt finfina pepparkakor av degen

  1. ewa28 november 29, 2014 / 10:01 e m

    Orkar/hinner du inte göra pepparkaksdeg någon gång rekommendera jag Gateaus. Bra innehåll och de skänker ngt till välgörenhet 😊👍

  2. sockervisp november 30, 2014 / 10:02 f m

    De ser riktigt fina ut :-)

  3. Vespa Vulgaris december 1, 2014 / 9:36 e m

    Jag har slutat att göra egen pepparkaksdeg men om jag får ett husmoderligt ryck ska jag prova ditt degrecept :-)

Kommentera

