Nu ska pepparkaksdegen bara vila

IMG_9939

När man gör pepparkaksdegen själv, det är då man inser hur mycket socker det egentligen är i de små rackarna. En hel del med andra ord ;) Det är då man ska göra extra goda pepparkakor så man blir nöjd och glad av bara några få. Jag gjorde en mindre sats deg, för vem vet inte hur det brukar bli när man gjort 4 plåtar och önskar den gigantiska degen var slut.

Det är första gången jag testar att ha farinsocker i degen så det ska bli spännande att se hur själva kakorna blir, men det blir till helgen för degen ska vila :)

IMG_9935

Skulle du vilja testa att göra samma deg kommer receptet här..

Pepparkaksdeg

  • 0,8 dl farinsocker
  • 1/2 dl sirap (jag hade ljus)
  • 1/4 dl vatten
  • 50 g smör
  • 1 tsk kanel
  • 1 tsk ingefära, pulver
  • 1/3 tsk malda nejlikor
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 2,5 dl vetemjöl

Låt socker, sirap och vatten precis koka upp i en gryta.Tillsätt smör och kryddor och blanda runt. Tillsätt mjölet utblandat med bikarbonaten. Rör till en tjockare smet/deg. Plasta in och låt stå tills nästa dag.

Jag lånade receptet ifrån ica.se. Enligt texten ska man bara ta 3/4 av mjölet för att använda resten till utbakning. Jag hällde i allt på en gång. Det må bli sämre, men vad jag inte gillar med köpedeg är att den liksom smälter ut på plåten och håller inte formen och kakorna blir lite kladdiga istället för knapriga. Så för min del blir det lite mer mjöl i degen, men det kan man ju göra som man vill. Har ni något annat tips så dela gärna i en kommentar .

IMG_9942I vårat fönster blommar just nu amaryllisen för fullt, hoppas att blommorna står ett tag till.

5 thoughts on “Nu ska pepparkaksdegen bara vila

  1. sockervisp november 27, 2014 / 3:32 e m

    Jag har tänkt testa göra egen pepparkaksdeg i år. Du får skriva hur de blev när degen vilat :-)

    • Alexandra Bengtsson november 27, 2014 / 3:38 e m

      Japp det kommer en uppdatering :) Hoppas allt är bra med dig, efterätterna på din blogg såg verkligen superfina ut!

      • sockervisp november 27, 2014 / 3:59 e m

        Vad bra!
        Jodå, det är bra med mig, om än väldigt trött hela tiden :-) är det bra med dig också?
        tack!

      • Alexandra Bengtsson november 27, 2014 / 4:30 e m

        Jepp bara fint, bortsett från att jag tappat rösten ;) men förkylningen är snart borta :) det piggar upp med juligheter iaf ;)

Kommentera

