En plåt full med lussekatter

IMG_9934I helgen passade jag på att baka lussekatter, så nu har vi två påsar med bullar i frysen för helgerna framöver. Jag hittade en bild med olika sorters lussekatter och var tvungen att testa några nya varianter. Visst är de ”vanliga” fina, men ibland är det roligt att testa något nytt.

Lite typiskt nog hade vi bara ett ägg hemma så det blev ingen pensling av bullarna som då blir ännu lite finare. Men de var riktigt fluffiga och fina ändå :) Min favoritmetod är att kavla ut degen och skära strimlor som man rullar lite lätt, istället för att rulla från scratch. Det går 100 gånger snabbare. Minst ;)

Det har verkligen blivit mörkare ute, då blir bilderna inte lika fina som när man tar dem i dagsljus. Det blir lite glödlampskänsla över det hela, tur att det är helg 2 dagar i veckan i alla fall ;) Snyggare bilder på bullar av samma recept hittar du här.

IMG_9929Receptet kommer här..

Lussekatter

  • 80 g smör
  • 2,5 dl mjölk
  • 3/4 dl socker
  • 25 g jäst
  • 1 ägg
  • 1/2 paket saffran (0,25 g)
  • ca. 8 dl vetemjöl special

Smält smöret och låt kallna lite, rör i socker och sen mjölk och saffran. Tillsätt jästen, använd en visp och rör ut jästen ordentligt om du inte använder degblandare. Tilsätt ägget och tillsist rör du i mjölet pö om pö. Jag brukar aldrig mäta mjölet, men börja med 8 dl och tilsätt mer om det behövs. Knåda tills degen klarar glutenprovet. Låt sedan jäsa under plastfolie i ca 1 timma.

När degen vilat klart, dela den i två och kavla ut delarna till rektanglar ca 1,5cm tjocka. Skär sedan strimlor 1,5 cm breda och snurra ihop dem till lusskatter. Koka upp vatten som du häller i t.ex. en pajform som du ställer nederst i ugnen. Sätt in plåten med lussekatterna i ugnen och låt jäsa med luckan stängd, men värmen av. Då blir det som ett jässkåp med ånga därinne. Jäs i ca 20-30 min, ta ut och sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i ca 8 min beroende på storlek. Ska bullarna inte ätas samma dag frys in dem på direkten och tina när de behövs. Bullar blir lätt lite torrare med saffran, men på det här sättet får du dem ”färska” när du vill ha dem.

3 thoughts on “En plåt full med lussekatter

  1. miimz91 november 27, 2014 / 7:17 e m

    Vad sugen jag blir på att baka nu! Jag kanske ska svänga ihop något juligt och bjuda sambon på :)

    • Alexandra Ljungberg december 12, 2015 / 3:46 e m

      Hej! Oj jag kanske skrev det lite klantigt, låt bullarna kallna först innan de fryses :) Men liksom inte till nästa dag utan när de kallnat :)

Kommentera

