På mässan Älska Mat & Vin

Collage3

Har man semesterdagar kvar så har man ;) Eftersom det var mässan Älska Mat & Vin i Malmö, och de dessutom hade en kurs i cupcakesdekoration så tog jag och kollegan Jannice ledigt halva dagen. Det var en bra start på helgen ska jag säga. Den som höll i kursen var Ninas Goda Tårtor (hon ska snart hålla hemmakurser så håll utkik, för hon var superduktig. Spana in liljan på bilden ovanför som är gjord i ”sockerpasta”). Vi fick öva på 3 cupcakes, först att spritsa och sen att göra rosor och blommor i sugarpaste. Inte de finaste cupcakesen jag gjort, men det var väldigt roligt :) Erik storgillade fluffet som vi spritsade på. Jag gillade att vi fick tips om enkla saker man kan använda för att dekorera tårtor och cupcakes, man måste inte alltid köpa en massa avancerade saker utan det går fint med det enkla också.

IMG_9654

Jag försökte spritsa rosor och kom fram till att övning ger färdighet, så med lite mer övning så sitter det nog snart. IMG_9656

Hade sugarpasten varit i en annan färg hade det synts bättre på fluffet, men pärlorna piffar till det lite, inte sant ;) Min ros blev lite väl sluten, men tydligen ska man bara fästa bladen längst ner på själva blomman, då blir det mer öppna blommor.

2014-10-241

Med oss hem fick vi också en goodiebag med varsitt förkläde, lite receptmaterial och lite produktprover. Sen gick vi förbi Saturnus och testade lakrits/hallonglöggen som faktiskt var riktigt god, liksom den med saffran. Jag köpte också med ett bröd hem och lakritsbumlingar från Nammi. Det är lakrits innuti, sen choklad och så en hårdare yta utanpå, godiset tillverkas på Island. Jag tyckte de va väldigt goda :) Sen hade det en massa annat roligt också, såklart. Jag var ganska glad själva mässan inte var större för det kan ju lätt bli lite mycket då. Som sagt, inspirerande och roligt och en bra start på helgen.

3 thoughts on “På mässan Älska Mat & Vin

  1. I skuggan av Arvid och Lydia oktober 25, 2014 / 12:24 e m

    Oj, vilken trevlig mässa och vilka fina bilder. :-)

    Önskar att jag var i Malmö idag så jag kunde gå dit också.

  2. Erika Marcusson oktober 25, 2014 / 1:05 e m

    Reblogga detta på Det Onda Goda… och kommenterade:
    Cupcake inspiration!!!

  3. underbarahem oktober 25, 2014 / 8:13 e m

    Det är härligt med mässor, speciellt om det är mat… ser toppenkul ut.
    Birgitta

Kommentera

