Lagom av det goda

IMG_7514Idag läste jag ett inlägg på bloggen Made by Mary. Sammanfattningsvis en väldigt snygg blogg med mycket inspiration :) Nu har jag ju hört att det där med grönkålschips kan vara både bra och dåligt beroende på vem man frågar, men nu handlar det inte riktigt om det. För hon skriver i inlägget också om hur hon började må bättre genom att ändra sitt sätt att äta. Bloggar man om fina tårtor så kan jag tänka det blir lite provsmakande här och där.

Jag måste säga att jag blir trött på allt det här om att socker förstör ditt liv, gör dig tjock, ger dig skrumplever, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och mycket annat negativt. Men samtidigt så borde vi väl ändå känna efter lite oftare. Jag kan tänka att nästan alla haft känslan som man kan få på juldagen när det varit lite för mycket chokladkartong och julmust, när man känner sig mest slö och inte så rolig alls.

Sen finns det ju de tillfällena när man känner sig lite mer, pigg, alert och uppåt, vilket väl är motsatsen. Vad jag menar är att vi inte strikt behöver byta ut sylt mot chiapudding,  ”vanligt” mjöl mot nötmjöl, blanda dadlar i sockerkakan och så vidare. Men det finns ju en balans. Om vi tar torkade aprikoser som exempel, de är söta och fulla med diverse nyttigheter, också socker. Låtsas att du sitter vid skrivbordet på eftermiddagen och känner tröttheten komma, istället för att äta en snickers så äter du 4 aprikoser. De innehåller också socker och kalorier, men vi kanske inte måste äta snickers jämt. Jag antar att det inte var ett klockrent exempel, men för att ta ett exempel som sagt ;)

Jag tror ändå att vi kan lära oss att känna efter när det där godiset eller kakan är för mycket och vi skulle må bättre av ett annat alternativ. För visst är det väl ändå så att just smaken är godare om vi får något då och då än varje dag. Sen kan det ju bli tvärt om också. Förut kunde jag tillexempel drick läsk och tycka att det var gott, men har man väl vant sig av vid det så är det i ärlighetens namn inte gott längre.

Så när den där fluffiga, slöa, uppblåsta känslan smyger sig på kanske man kan ta sig en tankeställare och hitta bättre alternativ till de man har idag. Men glöm inte bort den där lilla kakan då och då för vi behöver också äta något som är fulllkommligt onyttigt och gott, då och då..men inte var dag (om du frågar mig i alla fall ;) ) I slutändan handlar det väl ändå om att vi ska må bra för oss själva och för andra.

Receptet på frukostbakelserna hittar du här. Imorgon ska vi på cupcakes-kurs och på mässan Älska Mat & Vin, som är i Malmö. Riktigt roligt ska det bli :)

One thought on “Lagom av det goda

  1. Sarah Jaxell oktober 23, 2014 / 9:57 e m

    Klokt. Konstaterade nåt liknande i mitt blogginlägg igår. Allt behöver inte vara dönyttigt, men ät förnuftigt utifrån vad just din kropp vill ha. Den bestämmer ingen annan över.

Kommentera

