På örtskola med Spisa

IMG_9571Idag (eller ikväll kanske jag ska säga) var jag på en spännande introduktion av en ny serie med färska örter (som heter Spisa) som lanserades i butiken i denna veckan. Värd för arrangemanget var Fnulan och med på kalaset var också ett gäng med andra glada bloggare (som till exempel Gröna Skafferiet, Rostad Mandel och Ruccola, och Mårtenssons Kök).

Vi brukar ha basilika hemma och kanske timjan..annars har vi nog faktiskt de mesta färska örterna i frysen. Men det var riktigt spännande att få lära sig mer och bli inspirerad att testa nya saker att laga och att smaksätta på ett nytt sätt. Salvia är en ört som jag tror vi ska testa här hemma. Koriandern vi hade framför oss var också riktigt fin, hittar jag en sån i butiken kaanske den får följa med också, det är ju så gott till avocado och tomat.

2014-10-08

Jag passade på att fråga lite mer om örterna, man får ju passa på när man har experter i närheten ;) Tydligen så odlas örterna på band, så de åker igenom växthuset. De börjar som frö på ena sidan och är klara plantor när de åkt färdigt, så själva färden tiden de växer till sig.Normalt är det tydligen 30-40 dagar. Örterna som vi fick testa (och fick med oss hem) var/är också ekologiska och så odlas de i Sverige, i Påarp,Södertälje och på Orust om jag miss rätt. Vi fick provsmaka libbsticka, det smakade exakt som grönsaksbuljong..så nu vet vi vad som smaksätter just buljongen.

IMG_9583

Sen fick vi smaka på en massa god mat också som kocken Paul Svensson med medhjälpare lagat till. Det var lite väl mycket kött, men allt var jättefint upplagt. Mina favoriter var nog pajen på slutet och den stekta salladen med mögelost. Å va gott det är när smakerna riktigt sitter. Med oss hem fick vi en fin låda med örter, som ni ser på bilden. 

IMG_9588

Jag fick också höra dagens roligaste, frågan är om det är sanning eller myt, men jag tror det är sanning. Edward Blom ni vet, matkännaren, dagen efter han druckit lite för mycket alkohol blir det ingen pizza. Vet ni vad mannen gör? Han stoppar in en halv hushållsost i micron och micrar på. Sen äter han den med sked. Det ska jag aldrig göra ;)

4 thoughts on “På örtskola med Spisa

  1. Fnulan oktober 9, 2014 / 8:31 e m

    Hej fina!
    Det var en ära att träffa dig, så fina människor det var igår!!
    Vill du få se vilka de andra bloggarna var så kan du maila mig så ser jag till att vi alla kommer i kontakt.
    Stor KRAM och tack för att du kom <3

    • Alexandra Bengtsson oktober 10, 2014 / 6:47 f m

      Ja visst var det, roligt att ses :D då kommer det ett mejl till dig snart ;)

  2. sockervisp oktober 11, 2014 / 10:19 f m

    Haha, kul kuriosa om Edward :-) vad trevligt det låter som ni var på! Var det något man kunde anmäla sig till eller var ni inbjudna? Det hade varit kul att hänga på något sådant :-)

    • Alexandra Bengtsson oktober 11, 2014 / 4:02 e m

      Hej! Jag blev inbjuden via mejl, men jag tror man kan anmäla sig på liknande saker via Spot and tell, googla på det så hittar du :)

Kommentera

