Nu vankas det våfflor

IMG_9411

I förrgår köpte jag ett våffeljärn, för vi hade inget. Eller jo det hade vi, men det är för tjocka våfflor eller hur man ska säga. De funkar fint för fika, men blir lite mer brödiga än ”vanliga” våfflor och ibland passar det bättre med något mer efterättigt, som dessa våfflorna. Jag gillar faktiskt dem som har ägg i sig mer är frasvåfflor, men testade att göra 2 frasvåfflor med chokladsmak också.

IMG_9417Till våfflorna hade vi rödavinbärssylt, vilket faktiskt passade riktigt bra. Sylten var lite syrlig till det söta. Vi brukar inte äta sylt eller ha det hemma, men däremot brukar vi ha bär i frysen. Så jag kokade röda vinbär med pyttelite vatten och lite socker tills det tjockade något. Det tjocknar alltid mer när sylten sen kallnar. Häll på en liten burk och ät inom en vecka eller två så är sylten fortfarande god.

IMG_9406

Förra året på våffeldagen var vi över halva Malmö för att hitta våfflor, nu kan äta våfflor på våffeldagen hemma, när den nu väl kommer..och ta en promenad efteråt istället..;)

4 thoughts on “Nu vankas det våfflor

  1. miimz91 september 14, 2014 / 7:12 e m

    Ååå, vad gott det såg ut med våfflor! Jag måste absolut införskaffa mig ett sådant järn :)

    • Alexandra Bengtsson september 14, 2014 / 7:23 e m

      Ja gör det :) jag hittade ett för 199kr på rea så vi passade på ;)

      • miimz91 september 14, 2014 / 7:24 e m

        Billigt och bra! :D

  2. sockervisp september 14, 2014 / 10:31 e m

    Jag älskar våfflor! Fast jag gillar ju de frasiga… :-)

Kommentera

