Kaffe med kanelbulle

IMG_9310Kaffe med bulle tackar man väl inte nej till. Denna gången testade jag ett nytt recept där man först blandar jäst, mjölk och lite mjöl. Fördegen får sedan jäsa. Man blandar i resten av ingredienserna, smöret hyvlas i degen istället för att smältas, och så får degen jäsa igen.

IMG_9313På 25g jäst och 5 dl degvätska blev det ungefär 40-45 bullar. Kanske inte jättestora, men jag gillar när de är lite mindre. Jag försökte mig även på att göra en ny sorts snurr på dem. Efter alla var klara så satt tekniken nästan, men nästa gång ska degen kavlas lite annorlunda så det går bättre ;)

Bullarna blev väldigt goda, lagom fluffiga, men ändå lite knapriga på ytan.

Har du något favoritrecept på bullar som du brukar använda?

2 thoughts on “Kaffe med kanelbulle

    • Alexandra Bengtsson augusti 29, 2014 / 1:49 e m

      Å va gott det såg ut, jag gillar saffran i en liten mängd, men det är väl bara att halvera dosen :) Saffran passar faktiskt hela året runt, mandelmassa kan ju säkert passa bra som du skriver..

Kommentera

