Supergod vegetarisk paj

IMG_9272

Japp, det här var gott ska jag säga. Det är en paj som bakas utan pajform och utan äggstanning (som det oftast annars är i pajer). Väljer du att ta bort fetaost eller ersätta den med något alternativ blir pajen vegansk. Såhär i efterhand vill jag också dela receptet i Gröna Skafferiets tävling där man kan vinna en superfin kokbok och prenumeration på Femina.

IMG_9285Man rostar först grönsakerna i ugnen, den kavlas degen ut och grönsakerna läggs på mitten. Vill man så kan man göra i portionsstorlekar, jag gjorde 2 större pajer som vi delade på 2.

IMG_9274Receptet hittade jag från början i ett utskick ifrån Hemköp som jag tyvärr inte hittade igen, men ändrade om lite i det. Grönsakerna är inte angivna i exakt mängd, det beror ju lite på hur stora de är.

Vegetarisk paj med rostade grönsaker

  • 12 stora körsbärstomater
  • 1/2 gul lök, skivad
  • 1 röd paprika
  • 1 lite grön paprika
  • 1 liten aubergin, tärnad
  • 1 liten zucchini, tärnad
  • 1 klyfta vitlök, skivad
  • olivolja’salt + peppar
  • timjan
  • fetaost 1/2 paket, smulat

Lägg grönsakerna i en form med bakplåtspapper, strö över salt, peppar, torkad timjan och lite olivolja. Rosta på 175 grader ca 30 min. Gör under tiden pajdegen:

  • 75 g margarin
  • 4 dl vetemjöl + lite till
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk

Blanda mjöl + bakpulver och margarin till en smulig massa, tillsätt mjölken. Blanda till en deg och tillsätt så mycket mjöl som behövs för att den inte ska kladda. Knåda inte för mycket. Dela i 2, kavla ut (använd ganska mycket mjöl). Skär en rundel av det du kavlat.

IMG_9278När grönsakerna är klara, höjer du temperaturen till 200 grader, lägger grönsakerna mitt på pajdegsrundlarna och så viker du in kanterna lite mot mitten. Strö över fetaost och grädda tills pajerna är gyllenbruna. Vi använde varmluft för att kunna göra 2 samtidigt. Strö ev över lite färsk basilika, hackad, innan servering.

Pajen går att frysa, detta receptet räcker till 4 person.

4 thoughts on “Supergod vegetarisk paj

  1. Hanna augusti 27, 2014 / 4:46 e m

    Det låter supergott! Måste jag prova någon dag.

  2. sockervisp augusti 30, 2014 / 8:55 f m

    Ser jättegoda ut! Nu blev jag sugen på paj!

Kommentera

