Hemgjorda falafel

IMG_9354Malmö sägs ju vara falafelstaden. Jag tycker falafel är gott och lagom ”tungt” och så passar det liksom både på helgen och i vardagen. Jag har gjort egna innan men de blir lätt lite kladiga/blöta i mitten. Egentligen ska man inte göra dem på burkkikärter, men om man inte orkar blötlägga själv så går det faktiskt att fuska till det lite.. för att liksom få ett bättre resultat. Utan att för den delen fritera. Receptet är inte exakt, men jag gjorde så här..

Falafel

  • 1 burk avrunna kikärter (230g)
  • 1/2 dl havregryn
  • 1/2 liten lök, finhackad
  • 1/2 dl hackad persilja
  • 1 tsk (knappt) spiskummin
  • 1 cm finhackad chili
  • lite salt
  • 1/2 tsk bakpulver
  • ströbröd 

Mixa havregryn, lite av kikärterna och löken. Lägg i resten av ingredienserna och mixa lätt, det ska inte vara helt söndermixat. Låt smeten stå 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Rulla bollar med blöta händer, det blir sådär 15 stycken. Rulla i ströbröd och lägg på bakplåtspapper. Sätt in i ugnen och vänd bollarna med 10 min mellanrum tills de är gyllenbruna, sådär 30 min totalt. 

Till falafelbollarna hade vi couscous, blandat med hackad persilja och tomat (+ lite citron och svartpeppar). I såsen är det Creme fraiche 1dl , citronsaft 1 msk, tahini 1/2 tsk, svartpeppar. På tallriken är det också rostade tortillabröd och sallad. 

Kan verkligen rekommendera att testa detta receptet, bollarna går att frysa så det är utmärkt för lunchlådor. 

 

5 thoughts on “Hemgjorda falafel

  1. Parre augusti 23, 2014 / 2:31 e m

    Ser gott ut.

  2. hallbarahandlingar augusti 25, 2014 / 9:15 f m

    Även om jag gillar falafel så har jag aldrig gjort hemtrillade. Nu är det dags att försöka!

Kommentera

