Att göra egen yoghurt/filmjölk

IMG_9258Såhär brukar min frukost se ut nästan varje dag, filmjölk (eller yoghurt) med naturell kvarg i är verkligen en favorit. Kvargen är lite tjockare och jag gillar när det liksom blir lite krämigt.. och så håller man sig mätt lite längre också. Denna gången hade jag i blåbär, russin, pumpakärnor och havrekuddar. Det blir bär varje dag faktiskt, nu när vi har micro så är det så lätt att tina också. Jag tror de stora blåbären är favoritbäret eller kanske hallon.

Nu råkar det vara så att jag  fått testa hemgjord yoghurt, japp det stämmer.. det går faktiskt att göra hemma..och så bestämde jag mig för att testa själv. Fast det blev filmjölk jag valde att göra. Man gör det på vanlig mjölk och det är inget som ”försvinner” all mjölk man tillsätter blir liksom yoghurt/filmjölk.

IMG_9254Jag hittade ett recept på bloggen Husmors nyckelknippa, men det lyckades inte riktigt första gången. Det blev tjock, men också liksom lite klumpigt eller hur jag ska förklara, så det blir att testa igen.

Hur man gör yoghurt är i princip att: värma mjölk, blanda i en slatt yoghurt, häll i en termos och låt kallna och tjockna över natten, förvara i kylen.

Filmjölk: värm mjölk, låt kallna, blanda med en slatt filmjölk, låt tjockna, förvara i kylen.

Efter att ha jobbat en kort tid på ett mejeri (i och för sig på kontoret, men ändå) så råkar jag veta att det är såhär det funkar i ”verkligheten” också. Så det är i princip att göra det som görs på mejeriet hemma. Viktigt är bara att alla redskap/skålar är rena.

Nu kanske man kan fråga sig varför det ska vara bra att göra egen yoghurt/filmjölk? Dels för att det är roligt, smidigt om man verkligen inte orkar gå till affären och bara har lite yoghurt kvar i paketet, men ändå en liter mjölk kvar. Man använder en liten slatt yoghurt eller fil och blandar den sen med mjölk. Kanske man skulle kunna se det som en grej att spara på också för man får faktiskt yoghurt till halva priset. Vi testade mest för att det var roligt.

Har du något tips eller erfarenhet av att fixa egen yoghurt så skriv gärna en kommentar :)

 

Kommentera

