På tur genom Sverige

2014-08-041Turen bar först av från Malmö till Lidköping (och Kinnekulle), där vi bland annat passade på att bada i Vänern. Det var faktiskt varm och jag var förvånad över att botten var så fin, ingen tång och inget bös, men dock en massa småfisk ;)

2014-08-02Sen åkte vi vidare rakt igenom Sverige till östkusten och Öland. Det blev en kort visit, men vi var glada och nöjda :) Efter att ha läst Johan Theorins böcker var det ganska intressant att se själva landskapet för beskrivningen av miljön i böckerna stämmer väl överrens med verkligheten, trots att vi inte såg några rörgastar.

2014-08-04Vi tog ett stopp i Kalmar och bodde på ett hotell mitt i centrum, som ni ser slöade jag mest på hotellet, hehe! Det var verkligen en fin stad med många uteserveringar. Lite av meningen med resan var att vi skulle åka till ställen vi inte varit på förut, jag tyckte själv det var lite klent att knappt ha sett östkusten när jag bott på västkusten hela livet nästan.

2014-08-062Natten därpå stannade vi i Karlskrona, vilken fin stad! Nästan, nästan så jag skulle kunna tänka mig kunna bo där. Vi bodde på Scandic Karlskrona och hotellet kan verkligen rekommenderas, vi hade havsutsikt, det var rent och fräscht och personalen var trevlig. På kvällen åt vi god mat i restaurangen för regnet fullkomligt öste ner ute. Jag tog torks med sparris och färskpotatis och det var såå gott.

Sen så kollade vi såklart på ubåten på marinmuseet, det var egentligen därför vi åkte till Karlskrona. Sådär nöjd blev jag faktiskt, för man fick inte se mycket i den båten. Det var guidade turer och alla var fulla för fast museet hade öppet tills 18:00 så stängde aktiviteterna innan. Utanför vid en brygga kunde man gå ombord på andra militära båtar och (en äldre båt) gratis och det var nästan lika roligt, så jag antar man ska komma mitt på dagen (fast då är det stor risk för kö in). Vi ska åka till Göteborg och se på ubåtar istället, nästa gång.

2014-08-061På vägen hem stannade vi i Sandhammar och badade, det var varmt och skönt i vattnet fast oj vad det faktiskt också var strömt. Man får passa sig. Vid stranden fanns också en fyr och Erik bjöd mig på en biljett att gå upp, vi hade bara 40kr i kontanter så då slapp han gå upp också ;) Vilket var tur för det var äckligt högt fast jag gillar höjder. Mest var det skrämmande för hålen som fanns i golvet däruppe var så stora. Men det var riktigt roligt :)

Väl hemma igen passade vi på att åka till Dalby stenbrott som det ju stått så mycket om i ”tidningen”. Att folk skadar sig är inte så konstigt kom vi fram till och så tog vi en tur till Ikea istället för att välja ut en ny säng som vi fått på reklamationen.

Ungefär 120 mil senare är vi glada och nöjda, hoppas du haft en bra vecka också.

Jag kom på att vi faktiskt tog en sväng om Jönköping också, också en fin stad, och så blev det ett stopp i Skillinge på ett supermysigt café, men det kommer det mer om snart.

8 thoughts on “På tur genom Sverige

  1. Inger Hansson augusti 9, 2014 / 9:56 f m

    Karlskrona är jättefint! Tänker man på att det är en stad byggd i huvudsak på 1700-talet, ute i skärgården så är det kanske inte så konstigt att den är speciell. Vi bodde i Karlskrona fyra år på 90-talet och det ångrar jag inte! :)

    • Alexandra Bengtsson augusti 9, 2014 / 10:26 e m

      Ja visst är det fint! Ibland glömmer man bort hur fint vi har det hemma :) Annars gillar jag London, fast det är ganska så olikt ;)

      • Inger Hansson augusti 10, 2014 / 5:04 e m

        Väldigt olikt just Karlskrona skulle jag säga… :)

  2. madtante augusti 9, 2014 / 3:15 e m

    You two are so cute! Looks like an amazing day out!

    • Alexandra Bengtsson augusti 9, 2014 / 10:24 e m

      Thank you ;) Yes we had a good time, a short trip through southern Sweden :)

  3. hallbarahandlingar augusti 9, 2014 / 7:43 e m

    Låter som en härlig vecka och vad mycket ni hann med på er tur. Kinnekulle är väldigt fint, Kalmar likaså. Och vi har också varit några dagar på Öland i sommar, där vi bodde på ekogården Solberga norr om Borgholm. Rekommenderas!

    • Alexandra Bengtsson augusti 9, 2014 / 10:23 e m

      Ja så här i efterhand så kan man nog säga vi hann med en hel del..;) Vi var en sväng på södra delen av Öland, men Borgholm verkar fint det med. Fortsatt trevlig helg!

      • hallbarahandlingar augusti 10, 2014 / 3:10 e m

        Vi koncentrerade oss på norra, det får bli södra Öland nästa gång.

Kommentera

