Gilla och ogilla. Vad gillar du?

IMG_5817Det här med mat som man gillar och mat som man ogillar tycker jag är ganska så intressant. För smaken skiljer sig verkligen åt. Ibland kan jag tro att man råkat ut för något som varit dåligt lagat och sen sitter liksom minnet fast. Senast när vi var i Berlin åt vi på en grekisk restaurang, vi skulle få fisk och innan dess sallad. Då tror man kanske att det var grekisk sallad och en fiskfilé. Men nej, det var pizzasallad och någon panerad fiskbit med några potatishalvor till. Det var nog den mest slarviga uppläggningen jag fått. Det var absolut inte smaklöst, men det var sannerligen inte värt pengarna eller särskilt gott. Thai-wok eller hur man nu ska beskriva det är inte riktigt mig grej heller tror jag, liksom kebab (speciellt såsen).

Smörgåstårta passar väl också in på ämnet. Antingen gillar man det, eller så gör man det inte. Jag gillar det inte, framför allt inte de röda bären eller persikan som kan finnas i mimosasalladen, eller att det inte finns kanter på brödet som mest blir slafs.

Det finns ju som tur är goda saker också , på Drottningtorget i Malmö har de riktigt god italiensk glass. Den påminner mig om när vi var i Italien och åt gelato för första gången. Lasange tycker jag också är galet gott eller kvällsfrukost, som vi brukar säga. Kvällsfrukost brukar vara yoghurt, mackor och te.

Något som jag antar många inte gillar, men som jag tycker är gott är kalvadans. En sorts efterätt av råmjölk (men som också går att göra på mjölkpulver). Annars görs den på mjölken som blir över och som kalven inte vill ha när den är typ nyfödd. Det låter otroligt äckligt när man tänker efter ;)

Bara för att, tänker jag göra en Gilla-Ogilla-lista.

Gilla

  • Korv och mos. Tunn kokt korv, riktigt mos.
  • Kålpudding med lingonsylt
  • Yoghurt (naturell) + kvarg med bär i och müsli på.
  • Ballerinakex
  • Morotsstavar. Jag tröttnar aldrig på morötter, guacamole till är ännu bättre
  • Äpple i alla former, ännu mer nu när jag får ont i magen av allt som har med äpple att göra (förutom juice av någon anledning).
  • Lax med kall sås och kokta potatis.
  • Vattenmelon
  • Färska persikor (ugnsbakade är supergoda)

Ogilla

  • Smörgåstårta, en riktig styggelse. Innan sommaren är slut ska jag göra en god smörgåstårta, det blir en utmaning.
  • Gravad lax
  • Bearnaisesås
  • Kokostoppar
  • Kroppkakor
  • Majonäs
  • Mat med mycket ost eller grädde i (föredrar pizza utan ost).
  • Blåbärssoppa

Chokladbollar verkar vara något som de flesta gillar. Vad gillar/ogillar du? Skriv en kommentar så kanske jag får ta att testa något nytt som finns på din gilla-lista.

3 thoughts on “Gilla och ogilla. Vad gillar du?

  1. ewa28 augusti 1, 2014 / 5:28 e m

    Framför allt har jag märkt att nu när jag är äldre så gillar jag helt plötsligt saker jag verkligen inte tyckte om innan! Ett par exempel är musslor och getost. De säger smakerna går i 7 års cykler – ligger nog något i det.

  2. Trollmamma augusti 11, 2014 / 5:37 e m

    Jag har lärt mig gilla mycket under senaste åren. Som tex blomkål. En sak jag däremot alltid gillat är blodpudding.
    Kalvdans, eller råmjölkspannkaka som den hette hemmavid, är jättegott! Jag tycker bäst om den naturell, dvs utan kanel eller kardemumma. Enligt min mormor skulle det vara kanel eller kardemumma i för att kallas kalvdans, men hon gjorde den utan smaksättning och då var det råmjölkspannkaka. Det är nåt jag verkligen saknar från barndomen, nu för tiden har jag ingen kontakt med några ko-bönder och därför ingen tillgång på råmjölk.
    Smörgåstårta står även på min ogilla-lista, nåt jag brukar anses konstig för. Men det är sällan speciellt gott. Likaså är jag ganska tji på potatissallad, iallafall sån man köper. Hemgjord är ganska okej.
    Iomed att jag inte tål kakao är allt med choklad på min ogillalista. Framförallt sånt med onödig ckoklad. Som vaniljglass med kolanötter som serveras med kakao pudrad över. Stod inget om det på menyn när jag beställde… :(

    • Alexandra Bengtsson augusti 11, 2014 / 5:41 e m

      Jag gjorde kalvdans på vanlig mjölk och mjölkpulver, får säga det blev väldigt likt den riktiga versionen :) potatissallad är inte heller min favorit, men hemmagjord med vinägrett är gott 😋 Ja visst är det dumt när det liksom är något ”onödigt” på/i som att det alltid måste vara nåt extra. Ibland är det enkla godast ;)

Kommentera

