Ganska så lättbakat rågbröd

IMG_8961Det jäser bra när det är varmt, det märks. Faktiskt kan jag börja tro att jag borde ha bröd som jäser på lite varmare ställe än bara på köksbänken. Ibland brukar jag baka kalljäst, eller bröd som jäser lite långsammare..då är det ju lite annorlunda. Men detta brödet ska jäsa relativ kort tid så då passar det bra. Detta brödet blev fluffigt och stort, skorpan knaprig och så blav det lagom grovt. Jag hade rågflingor hemma så blandade upp rågmjölet med dem, kan tro det blev ca 2 dl rågflingor.

Detta är inget bröd som behöver jäsa otroligt länge, ingen surdegs behövs heller, lite enklare helt enkelt.

IMG_8968När det väl kom till att forma brödet fick Erik ta över för jag råkade skära mig i fingert så blodet rann. Blod vill man ju helst inte ha i brödet ;)

  • 500g vatten
  • 25g jäst
  • 1 tsk honung
  • 1 msk olivolja/rapsolja
  • 150g fint rågmjöl/rågflingor
  • vetemjöl special
  • 1 tsk salt

Börja med att blanda vatten och jäst, rör sedan i honung, olja och det grova mjölet. Tillsätt vetemjölet och knåda degen i maskin (alt för hand, men då något längre). Knåda ca. 10 min. Mjöla lätt och låt jäsa under platfolie/handduk i 1 timma. Knåda lätt, gör till en rund stor boll och rulla ut till ett bröd. Lägg i mjölad jäskorg om du har en.  Låt jäsa ytterligare ca 45 min. Sätt ugnen på 250 grader under tiden. Stjälp upp brödet på plåt med bakplåtspapper, baka av i ca 45 min eller till en innertemperatur av 96-98 grader.

IMG_8971

2 thoughts on “Ganska så lättbakat rågbröd

  1. Mitt Liv Som Larsson/ My Life As Larsson juli 30, 2014 / 8:38 f m

    Oj vad gott det ser ut! Måste jag prova :)

Kommentera

