Glutenfri sockerkaka med bär

IMG_8944Vi råkade ha glutenfri mjölmix hemma och efer att ha testat att baka bröd av det, vilket är ganska klurigt, blev det sockerkaka. För jag hade hört det ska vara mycket lättare. Vilket det var! Kakan blev jättefin och fluffig, kanske lite torrare än vanligt, men absolut inget dåligt med det. Den hade passat utmärkt som tårtbotten också. IMG_8931Jag tinade upp lite bär och så hade vi glass till, gott behöver inte vara klurigt och svårt. Nu finns det ju en massa bär att plocka ute också, så om man vil kan man ju faktiskt försiktigt röra i dem i smeten innan den hälls i formen.

Glutenfri sockerkaka med smak av citron

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 50 g margarin
  • 1 dl mjölk
  • 180 g glutenfri mjölmix
  • 2 tsk bakpulver
  • rivet skal ifrån 1/2citron
  1. Smöra och bröa en sockerkaksform, använd kokos om du inte har glutenfritt ströbröd.
  2. Smält smöret och låt det kallna.
  3. Väg upp mjöl och blanda med bakpulver.
  4. Tvätta citronen och riv skalet på rivjärn (ett tips är att riva allt skal och frysa in allt i en liten burk/påse)
  5. Vispa ägg och socker pösigt, sådär 4 min.
  6. Blanda smöret + mjölken i äggsmeten, rör i mjölblandningen.
  7. Grädda i 175 grader varm ugn i sådär 40 min eller till en sticka kommer ut torr.IMG_8942Receptet jag använde hittade jag på Finax.se
Kommentera

