Sy ett fodral till din läsplatta

wpid-wp-1404716513023.jpegDet här är ett enkelt pyssel, som du kan göra ännu enklare om du vill. För ett tag sedan sydde jag ett fodral till min telefon i grå filt, du kan se bilden här, och jag har faktiskt använt det sen dess. Det skyddar telefonen bra, är snyggt och inte lika klumpigt som de skal man sätter på telefonen. Glad och nöjd helt enkelt :)

Jag tycket att Eriks ”padda” (tror det är en Xperia Z Tablet) behövde ett fodral den med, för den var helt utan. Jag gjorde en enkel design:

  1. Lägg paddan på ett A4-papper och rita runt, lägg till 1 cm på var sida (kanske lite till om din läsplatta är lite tjockare, denna är väldans tunn). Mät annars omkretsen och lägg på för sömnsmån, jag tycker det är lättare med en mall av papper.
  2. Sen klipper du ut delarna i filt, nålar ihop dem så de inte glider när du ska sy.
  3. Sy sen 0,5 cm ifrån kanten, men valfri färg på tråden, jag valde vit. Sy en gång till så sömmen syns bättre och det håller bättre.
  4. Klipp 15 cm gummisnodd (funkar med hårsnodd, annars köper du metervara i sybutik). Vik dubbel, nåla och sy fast på mitten av baksidan. Sy rakt över snodden på två ställen så den sitter fast.
  5. Sy fast en knapp på framsidan, kolla så att gummisnodden blir spänd när du tar den om knappen.
  6. Klipp av trådar och klipp ev. lite på kanterna om det blivit ojämnt.

Jag använde tjock filt från Panduro, 40 x 40 cm, det räckte precis till detta fodralet. Varje ark kostar 29kr. Gummisnodd och knapp köpte jag i en sybutik, de kostade 20kr för båda. Så 49 kr totalt + lite arbete. När man använt fodralet ett tag blir det lite mer ruggat på ytan och sömmarna blir lite snyggare. För inspiration finns dessa fodral på M Store för iPad, det fodralet har ett lock.

Är du lite mer pysslig kan du alltid sy langettsöm runt istället för att använda symaskin, brodera något på eller göra en applikation på framsidan. Man kan också strunta i knappen om man vill göra det enklare, eller sy på fler knappar om man nu vill det ;)

One thought on “Sy ett fodral till din läsplatta

Kommentera

