Grön ärtsoppa med persilja

IMG_8741Detta är en soppa man får improvisera lite kring, men det blir gott kan jag lova.. och det är enkelt. Passar bäst som förrätt eller som lunch skulle jag säga. Receptet är ungefärligt och blir till 2-3 portioner.

Grön ärtsoppa med smak av persilja 

  • 1/2 liten gul lök, fint hackad
  • 1/2 msk smör
  • lite färsk timjan
  • 1 dl finhackad bladpersilja
  • 2,5 dl gröna ärter
  • 5 dl vatten, kokande
  • 1 buljongtärning

Fräs löken på låg värme tills den blir lite genomskinlig, sådär 4 min. Lägg i timjanen och fräs lite till. Häll sedan i buljong, vatten, ärter och persilja. Låt koka upp och koka tills ärtorna är ordentligt mjuka, sådär 10 min. Mixa sedan slätt med mixerstav och smaka av med salt och peppar. Låt koka upp igen och servera. Det går att röra i lite grädde om man skulle vilja det, men jag föredrar utan. Späd eventuellt med vatten om du vill ha en tunnare soppa.

IMG_8743Knäckebrödet p bilden hittar du recept till här. Receptet på soppan kommer från början ifrån boken Grön Mat, Vegetariskt varje dag från River Cottage.

 

One thought on “Grön ärtsoppa med persilja

  1. Cecilia Bergman juli 12, 2014 / 6:29 e m

    Mums! Den provar jag när det blir soppsäsong igen :0)

Kommentera

