På fotokurs i Malmö

IMG_8306I helgen var vi på kurs i fotografering som Erik fik av mig i födelsedagspresent. Det är ju alltid roligt att lära sig liter nytt och Erik lärde sig en massa :) Det handlade om utomhusfotografering och vi var på Ribersborgsstranden och i Västra hamnen i Malmö. Isande kallt var det, men vi hade roligt för det. Jag hade min gamla kompaktkamera och Erik fick ta den nyaste systemkameran (så det är INTE jag som tagit bilderna denna gången).

IMG_8228Det hemskaste var när vi skulle ta kort på fiskmåsar, haha! De flög verkligen överallt! Men vad gör man inte, mycket dramatik kan man säga. I bilderna på min kamera var måsarna lite längre bort.

IMG_8339Under kursen gick vi igenom inställningar på kameran som gör att man får bättre kontroll och slipper använda auto-läget, t.ex. bländare och slutartid, men också exponering och olika fokusmetoder. Sen pratade vi lite om hur man ska placera det som man vill ska synas i bilden och lite om bildeffekter och porträtt. Kursledaren hette Agneta och hennes sida hittar du här. Jag tyckte hon var väldigt bra som lärare, så bor du i Malmötrakten kan kurserna rekommenderas om du vill lära dig mer om foto.

IMG_8442Sist tog vi bilder på några hundar som badad, de vägrade stå stilla, men så söta de var. Jag tror inte jag skulle vilja ha en egen hund, men det är roligt att titta på andras.

5 thoughts on “På fotokurs i Malmö

  1. friisen juni 16, 2014 / 7:32 e m

    Härligt, foton är ett så fint sätt att bära med sig minnen! 😊

    • Alexandra Bengtsson juni 18, 2014 / 10:17 f m

      Ja visst är det, brukar du också beställa bilder och sätta in i album? :)

      • friisen juni 18, 2014 / 7:27 e m

        Vi har beställt massor av bilder och gjort förstoringar i olika storlekar som sitter i ramar i vår hall. Sen byter vi foton då och då. Superkul och det blev så fint! Synd man inte kan bifoga bilder, annars hade jag kunnat visa :)

      • Alexandra Bengtsson juni 19, 2014 / 10:15 f m

        Du får lägga upp på din blogg när du känner för det :)

  2. Erika juni 17, 2014 / 10:49 e m

    Reblogga detta på Det Onda Goda… och kommenterade:
    Vackra bilder:)

Kommentera

