Linsbollar, väldigt orangea och goda

IMG_7990Härom veckan köpte jag en ny kokbok, för vi har ju inga kokböcker ;) (vi har så det blir över om man säger så). Boken på bilden Green Kitchen Stories är lätt min favorit för tillfället. Alla bilderna är färgglada och det är enkla recept och mat man mår bra av. Det första receptet jag testat var dessa linsbollarna.. ååå så goda de blev! Inte alls så degiga som många lins/bön-grejer kan bli utan mer som falafel. Jag kan tänka det är havregrynen som är i smeten som gör sitt. et värsta jag vet är också att steka saker på spisen så det är ett stort plus att de tillagas i ugnen.

Jag åt dem tillsammans med en sallad på råris, ruccola och körsbärstomater och en till det en sås på creme fraiche. Med tomatsås och spagetti till är det säkert också jättegoda.

Linsbollar

  • 2 dl röda linser
  • 1/2 gul lök, finhackad
  • 1 stor vitlöksklyfta, pressad
  • 2 msk tomatpuré
  • 1,5 msk olivolja
  • 1 dl havregryn
  • 1/4-1/2 tsk paprikapulver (jag hade den starka varianten)
  • Lite salt

Koka linserna och häll i en bunke. Mixa dem lite med en stavmixer, det ska fortfarande finnas hela linser kvar. Rör i resten av ingredienserna. Använd händerna. Forma till bollar som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i 200 grader varm ugn, vänd några gånger och baka tills de fått lite färg och är torra på ytan, kanske 20 min totalt. De får färg på undersidan, så därför är det bra att vända dem.

13 thoughts on “Linsbollar, väldigt orangea och goda

  1. Gittan maj 27, 2014 / 8:41 e m

    Mums, vad gott det ser ut! Kommer jag att göra till helgen o bjuda en kompis på:). Tror min lilla dogg oxå vill ha en smakbit av dom. Hon älskar falafel! Ha en riktigt skön helg!

    • Alexandra Bengtsson maj 27, 2014 / 8:54 e m

      Ja, va roligt! De gick bra att frysa in också, åt dem till lunch idag med sallad och kall sås (med dill i) till.. var hur gott som helst :)

    • Alexandra Bengtsson juni 1, 2014 / 9:06 e m

      Ja visst är den! Har du någon annan kokboksfavorit, så dela gärna med dig :)

  2. Vespa Vulgaris juni 8, 2014 / 10:29 e m

    Tack för tipset. Jag har lagat efter ditt recept och det blev gott :-)

  3. hannah november 1, 2015 / 11:25 f m

    lagade detta till mina nya vänner på ett retreat i kväll. så himla himla goda, tack för att du delade detta! hade i lite persillia och koriander också, supergott!! kram

  4. Ulrika april 24, 2016 / 7:56 e m

    Den boken har jag nyligen fått. Efter ditt tips om linsbollarna får nog det bli det första receptet jag lagar ur den boken. :)

Kommentera

