Repamera, eller en kurs i smart matlagning

2014-05-141Det är smart att inte slänga! Idag har jag varit på kurs och lärt mig att bli smartare på att laga mat. Kursen är en del i Repamera som handlar om att ta tillvara och inte bara slänga, liksom att tänka innan och göra medvetna val. Jag hittade kursen genom ABF:s hemsida och vilken tur, för vi hade riktigt roligt och lärde oss en massa. Som ni ser är vi supersnygga i hårnät och rockar också ;)

Något jag fastnade för är hur mycket koldioxid/växthusgaser det släpps ut för att ”få fram” nötkött, det är faktiskt inte själva transporterna (vilket man ofta hörs om) som är själva miljöboven. Det gör mig ännu mer sugen på att välja mindre kött och hitta andra alternativ istället.

2014-05-14Vi gjorde soppa på nässlor och kirskål. I den hade vi bland annat mjölk som gått ut på datumet, yoghurt och örter och så krutonger på toppen som rostats i ugnen. Soppan var faktiskt riktigt god och jag tror lite av det låg i att det var potatis i vilket gjorde den lite mer matig. Jag tror att det är ramslöksblommor som ligger på färskosten.

Vi fixade även ihop en smoothie på frysta bär, banan och yoghurt. Man behöver inte ha socker i när bananen är så söt av sig själv. Förutom kursledarna hade vi Olof från Klimatmat.se som höll i själva matlagandet och sen hade vi kocken/läraren Olle till hjälp också :) Det var roligt att träffa andra matintresserade och bli inspirerad. Jag fick tips om att göra tabbouleh och tzatziki.. och kanske testa att laga något med tofu också. Klicka dig gärna in på länkarna i texten för att läsa mer.

3 thoughts on “Repamera, eller en kurs i smart matlagning

  1. hallbarahandlingar maj 15, 2014 / 6:59 e m

    Inspirerande läsning! Jag blir lite avundsjuk och vill också gå en sådan kurs. Får undersöka studieförbundens utbud inför hösten.

Kommentera

