Havrescones

IMG_7871Scones efter jobbet är inte helt fel. Det går ju så snabbt att fixa ihop. Vi gjorde havrescones denna gången för att variera lite och det blev verkligen gott, havregrynen ger en lite annorlunda konsistens och det blir lite mer matigt. På tal om bakning har jag den senaste tiden bakat surdegsbröd som trots allt blir lite tyngre i konsistensen, nu tror jag vi ska satsa på att få det lite mer mjukt och fluffigt. Nästa bakutmaning är alltså på gång så nu åker degblandaren fram igen :)IMG_7867Havrescones

  • 50 g smör
  • 1 1/4 dl havregryn
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  •  3/4 dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda först de torra ingredienserna och smula i smöret till en grynig massa. Tillsätt mjölken och rör snabbt ihop till en deg. Forma till en rund kaka och dela den nästan igenom i fyra delar. Baka i ca 15 min eller tills sconsen är gyllenbruna. Låt kallna något, men ät dem när de fortfarande är lite varma, de är godast då.IMG_7868

4 thoughts on “Havrescones

  1. Embla april 16, 2016 / 7:41 e m

    insikt detta inlägg gav mig: det var på tok för längesedan jag åt scones.

Kommentera

