Baka med jäskorg – Use a Proofing Basket

IMG_7931Häromdagen var vi förbi köksbutiken Kunst og Køkkentøj vid Gustav Adolfs torg och jag skulle inte köpa något när vi gick in, bara titta. Men så hittade jag en jäskorg till halva priset mot vad de kostar i en annan butik i Malmö.. när jag dessutom hade en deg jäsandes på köksbänken hemma så fanns det dessutom en ursäkt till att köpa just en jäskorg. Jag tyckte jag förstod från mannen i kassan att man bara skulle jäsa bröddegen en gång, fast längre. Men det blev en långjäst deg, knådfri och utan jäst som åkte i korgen..och som sen fick jäsa på nytt.  De har förresten en massa roliga saker i butiken, så gå in nästa gång du går förbi. Jag spanade extra på en sockerkaksform och på en pepparkvarn.

Det blev ett jättestort bröd. Först när jag vände ut degen på plåten så flöt den ut, men 10 min senare hade den jäst upp. Det blev som en längre spricka i ena kanten nertill, men annars blev det hur lyckat som helst. Är det någon som vet vad man ska göra annorlunda för att inte brödet ska spricka så skriv gärna en kommentar :)

Gramhamsbörd på surdeg

  • 300g vetesurdeg
  • 600g vatten
  • 100g grahamsmjöl
  • 750g vetemjöl special
  • 1/2 dl linfrö
  • 2 tsk salt
  1. Blanda ihop alla ingredienser förutom saltet, behöver inte knådas.
  2. Låt vila 45 min
  3. Strö över saltet och vik degen i bunken några varv in mot mitten.
  4. Låt vila 30 min
  5. Vik degen på nytt
  6. Låt vila 60 min
  7. Mjöla ett bakunderlägg och vält ut degen, forma en rektangel och vik kanterna in mot mitten så att det blir ett bröd.
  8. Vänd med skarven neråt och lägg i mjölad brödkorg och låt jäsa sådär 1,5 timmar
  9. Sätt ugnen på 250 grader
  10. Baka av till en innertemperatur av 96-98 grader, eller runt 45 min. Spraya in vatten med en blomspruta när du sätter in brödet.

PS. Det blir en väldigt stor deg så det är nästan smart att dela degen och göra två bröd istället för ett stort, om man nu vill det.

IMG_7934The other day we walked passed a kitchenware store, which is located right next to Gustav Adolfs torg (a square) in Malmö. I said I wouldn’t buy anything, but I walked out the door with a proofing basket in my hands. It was not as expensive as other proofing baskets I’ve seen.. and since I actually had a dough that was resting/rising at the kitchen counter at home.. I had a couple of good reasons for buying one ;) Except from a crack in the crust, the bread turned out really good.

(Receptet kommer i grunden ifrån Martin Johanssons bok Bröd och pizza.)

 

Kommentera

