En Malmölevain

IMG_7703Levain är tydligen ett ord för surdegsbröd, ett surdegsbröd man kan döpa efter staden där det är bakat..tydligen. Så vi får väl döpa brödet till Malmö-levain. Jag utgick ifrån ett recept på Stureby levain från Pain de Martin, men vi hade ingen rågsikt hemma så det fick bli finmalet rågmjöl istället. Det gör ju brödet lite mera ”grovt” men de gjorde ingenting för smaken.

Degen jäser långsamt och tro mig MEN detta brödet är ENBART gjort på mjöl och vatten. Inget annat. Det är vetesurdeg, vetemjöl, rågmjöl, lite salt och vatten. Man blandar alla ingredienserna, utan att knåda..och det får jäsa länge sen får man detta brödet.

Jag bakade bullar på samma gång och det blev lite för varmt i köket. Brödet jäste för fort och fick flytta ut i vardagsrummet bredvid Eriks synthar. Det ser lite platt ut, men det är liksom stora luftbubblor i degen som jäser upp när det åker in i ugnen.

IMG_7685Brödet smular inte utan får liksom en ”smörig” konsistens eller hur man ska beskriva det, liksom en surdegssmak och så är det lite segt. HUR gott som helst är det också! Bland det godaste bröd jag bakat, någonsin.

Levainbröd

  • 300g vetesurdeg/rågsurdeg
  • 600g vatten
  • 100g fint rågmjöl/grahamsmjöl
  • 700g vetemjöl special
  • 2 tsk salt
  1. Blanda ihop alla ingredienser förutom saltet, behöver inte knådas.
  2. Låt vila 45 min
  3. Strö över saltet och vik degen i bunken några varv in mot mitten.
  4. Låt vila 30 min
  5. Vik degen på nytt
  6. Låt vila 60 min
  7. Mjöla ett bakunderlägg och vält ut degen, forma en rektangel och vik kanterna in mot mitten så att det blir ett bröd.
  8. Vänd med skarven neråt och låt jäsa 2 timmar eller så. Det är smart att jäsa på en oljad yta så det inte kletar fast.
  9. Sätt ugnen på 250 grader
  10. Vik brödet på nytt och lägg skarven neråt.
  11. Efter 45min- 1 timma baka av till en innertemperatur av 96-98 grader, eller runt 40 min. Spraya in vatten med en blomspruta när du sätter in brödet.

IMG_7697Receptet kommer ifrån boken Bröd och Pizza av Martin Johansson, men några små modifikationer. Jag hade innan en rågsurdeg, men tog lite av den och matade med vetemjöl under 2 dagar tills jag fick en vetesurdeg. Rågsurdegar är mycket enklare att starta och det kan alltså vara en god idé att börja med en rågsurdeg. Jag trodde faktiskt inte det var liv i min surdeg, men ser man till brödet så var det nog så trots allt.

4 thoughts on “En Malmölevain

Kommentera

