Hemgjorda kokosbollar

IMG_7636Förra helgen var vi på Emporia i Malmö och där gick vi förbi Gräddbullerian.. och var såklart tvungna att gå in och titta. Till kaffet blev det därför varsin kokosboll somresulterade i att vi nu testat att göra egna. Antingen, som jag förstått det, kan man göra med gelatin i marängen eller gör man en italiensk maräng där man använder sockerlag.

Jag valde att göra en med sockerlag och vispade i hushållsassistenten. Tyvärr var bunken lite för liten så nästa gång ska jag använda elvispen i en mindre skål. Det blev i alla fall gott, men lite klurigt var det allt. Nästa gångska vi testa fyllning med gelatin i och kanske mjölkchoklad på.

Italiensk maräng gör du så här, jag gjorde hälften. Här står det att man ska vispa i 15 min, jag vispade tills marängen svalnat något, kanske 7 min på låg hastighet.

IMG_7628

IMG_7632Kokosbollarna gör du genom att först stansa ut rundlar i smörgåsrån, spritsa den färdiga marängen på rånbottnarna, ställ sedan i kylen att stelna 1 timma eller så.

Använd mörk choklad, jag använda 100 g mörk choklad ifrån Odense. Smält 2/3 choklad över vattenbad, häll sedan i resten av chokladen. Ta av skålen ifrån vattenbadet och rör tills allt smält och svalnat lite, tillsätt 1/2 tsk matolja för att göra chokladen tunnare.

Häll chokladen i en mindre skål och rulla snabbt kokosbollarna i chokladen. Ställ på en bricka med bakplåtspapper, strö över kokos och låt sedan stelna i kylen.

Det blir otroligt kladdigt om fingrarna, men det är också riktigt roligt!

IMG_7634Det här behöver du ha hemma:

  • 2 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 100g mörk choklad
  • Smörgåsrån
  • Lite kokos
  • Bakplåtspapper för göra strut till spritspåse
  • Extra bakplåtspapper till plåten
  • Valfri tyll för att spritsa
  • Lite tålamod
9 thoughts on “Hemgjorda kokosbollar

  1. ewa28 mars 30, 2014 / 4:41 e m

    Om och när du provar gelatin lägg gärna ut recept 😊 de ser riktigt smarriga ut!

    • Alexandra Bengtsson mars 31, 2014 / 1:24 e m

      Japp, det ska jag absolut göra :) När de stått ett tag i kylen blev de också mycket bättre, nu är de i frysen för framtida fikapauser :)

    • Alexandra Bengtsson mars 31, 2014 / 1:24 e m

      Kan bara hålla med ;) det var roligt att göra egna också, nästa gng ska jag testa något annat ”strössel” på toppen..

  2. miab72 april 5, 2014 / 7:48 f m

    Såna där gjorde mamma när jag var liten, fast skar dem i rutor istället. Med choklad och kokos ovanpå. Tack för inspirationen :-)

    • Alexandra Bengtsson april 6, 2014 / 4:00 e m

      Å sånadär mumsmums eller vad de kallas, de är också goda. Kom ihåg vi gjorde dem en gång när jag var liten :) Härligt!

Kommentera

