Bröd utan stress

IMG_7536Jag kan nästintill lova att alla kan lyckas med detta receptet, tro mig. Även du som har ont om tid. Här behövs inget krångligt knådande, inga temperaturer som måste tas, inte en massa krångel helt enkelt.

Det kommer faktiskt ingen bild på bröden, varför det? Jo för att de här frallorna ska vara enkla att göra, ingen stres över hur de ser ut helt enkelt. Baka och skapa dina egna frallor, spraya dem med vatten och strö på frö om du vill.

Det går så enklet att du kan baka även på vardagen. Antingen blandar du i vatten och jäst på morgonen och låter jäsa under dagen, väg upp mjölet kvällen innan. Eller så blandar du degen på kvällen och bakar av på morgonen. Jag tycker det är lättare att göra degen så den jäser under dagen när jag jobbar. Men nog om det och till receptet. Så här gör du..

Kalljästa frallor utan stress

3 g färsk jäst (3 krm)
300 g vatten, kallt (3 dl)
390 g mjöl (6 1/2 dl) (vetemjöl special + ev. en annan sorts mjöl, typ grahamsmjöl, rågmjöl)
1 tsk salt
1 tsk honung eller sirap om du vill

1. Blanda vatten och jäst, rör i mjölet, saltet och sirap/honung. Degen ska vara ganska lös.

2. Plasta in eller sätt på lock på bunken och ställ i rumstermperatur under natten. Alternativt ställ i kylen under dagen.

3. Dagen efter, eller på kvällen: sätt ugnen på 250 grader.

4. Häll ut degen på mjölad yta och dela i frallor med en kniv. Tryck eller knåda inte för mycket, luftbubblorna som finns i degen vill vi ha kvar.

5. Lägg på bakplåtspapperklädd plåt, spraya ev. med vatten ochs trö över frön. Jäs tills ugnen är klar, eller om du har tid i 30 min.

6. Grädda ca. 12 min eller tills de är gyllenbruna. Hur länge de behöver i ugnen beror på hur stora du gör dem.

Jag gör så här: ställer en större skål på vågen och klickar på ”tare” mellan ingredienserna, då är det bara att väga upp allt. Jag tar oftast 100g av en grövre mjölsort, resten vetemjöl special. Man kan ha 1 msk matolja i degen också om man vill. brödet blir lite som surdegsbröd i konsistensen, liksom saftigt.

Testar du receptet, men det inte blir ritkigt som du vill? Skriv gärna en kommentar så kanske jag kan tipsa om något.

Receptet kommer ifrån boken Bröd och pizza: surdegsbröd, fullkornsbröd, pizza och kanelbullar av Martin Johansson.

Kommentera

