En annan sorts chokladbollar

IMG_7588På bloggen Älskar älskar inte hittade jag det här receptet på hälsobollar som jag bestämde mig för att testa. Istället för hasselnötssmör har jag använt mandel och lite vatten. Att göra chokladbollar på dadlar kan låta skrämmande om man är den som inte gillar torkad frukt, dadlar, fikon etc. Men tro det eller ej, de här smakar inte torkad frukt utan choklad. Helt utan smör/margarin eller socker. Dadlarna innehåller visserligen socker de med, men inget tillsatt. Ta en chokladboll till kaffet, eller kanske två ;)

IMG_7586Chokladbollar med dadlar

  • 7 dadlar, utan kärnor
  • 1/2 dl sötmandel
  • 1 dl havregryn
  • 1/4 dl kako
  • 1/2 tsk matolja
  • lite vatten (eller kaffe)

Mixa mandeln till ett mjöl och häll i en skål, mixa dadlarna med matoljan och lite vatten och blanda sedan ihop alla ingredienserna med en sked i skålen med mandelmjölet. Tillsätt vatten/kaffe till en lagom konsistens. Rulla i kokos om du vill. Förvara i kylen i en burk. Av denna satsen blir det ungefär 9 mindre bollar, men vill du göra fler är det bara att dubbla satsen.

5 thoughts on “En annan sorts chokladbollar

  1. bakverket mars 21, 2014 / 3:16 e m

    Åh dessa raw food bollar älskar jag! Så finns det ju så många varianter man kan göra också! Dadlarna gör ju hela bollen =)

  2. AnnaCarin mars 22, 2014 / 12:31 f m

    Åh jag brukar göra dem med cashewnötter!
    1dl cashew, 10 dadlar, 2-3 msk kakao, 2 sk vatten, kokosflingor – klart! Helt utan gluten! =)

  3. saralalloo mars 24, 2014 / 5:19 e m

    Det här måste jag prova! Jag har en variant med fikon och en annan med hasselnötter, men den här har jag inte sett innan.

    • Alexandra Bengtsson mars 24, 2014 / 5:23 e m

      De får du göra :) min pojkvän sa de smakade till 90% som riktiga chokladbollar och var nog ett bra betyg för han ogillar torkad frukt :)

Kommentera

