Vaniljbullar

IMG_7432Vaniljbullar det är inte helt fel.. och är mycket lättare att göra än vad man kan tro. När de var klara i ugnen ringlade jag över lite florsockerglasyr och så lite kokos på det.

Vaniljbullar

  • 2,5 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 50 g smör/margarin
  • 1 tsk kardemumma, helst nystött
  • 25 g jäst
  • 3/4 dl socker
  • ca. 7,5 dl vetemjöl

Smält smöret och häll i sockret, rör och tillsätt sedan mjölk och kardemumma. Blandningen ska vara max 37 grader varm, låt svalna om det är för varmt, smula sedan i jästen och vispa (med en vanlig visp) tills den löst sig, tillsätt sedan ägget. Det kan behövas mer/mindre mjöl, men tillsätt mjölet successivt och knåda tills degen är smidig.

Låt jäsa ca 45 min. och gör vaniljkrämen och fyllningen under tiden.

Vaniljkräm

  • 1 msk socker
  • 1 msk potatismjöl eller maizena
  • 2 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 1,5 tsk vaniljsocker

Blanda alla ingredienserna förutom vaniljsockret i en kastrull, vispa i ägget sist så blir det mindre klumpigt. Rör med en visp till allt är blandat. Värm på svag/medelvärme på spisen tills det tjocknar. Rör i botten ofta så att det inte bränner. Låt kallna i kastrullen och rör sedan i vaniljsockret.

IMG_7429

Dela upp degen i lika stora delar och rulla till bullar, jag gjorde mina i clementinstorlek innan jäsning. Platta till bullarna och gör en fördjupning i mitten. Sätt på ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa igen i 30 min (ev. lite längre (45min) om du har det kallt inomhus).

Gör en fördjupning på nytt i bullarna och spritsa i vaniljkrämen. (Du kan använda en 2l plastpåse, lägga i vaniljkrämen och sen bara klippa av ena hörnet).

Pensla med ägg sätt in till bullarna är gyllenbruna, låt kallna och dekorera sedan bullarna. Gör en florsockerglasyr på florsocker och mjölk, den ska vara tjock. Strö sedan över kokos och låt stelna. Ska du frysa bullarna gör du det utan glasyren. Du kan om du vill istället pensla bullarna med smält smör och doppa dem i socker, men det är en smaksak :)

7 thoughts on “Vaniljbullar

  1. kardemamman februari 27, 2014 / 12:36 e m

    Så gott!! Jag måste bli bättre på att baka och göra det lite oftare.. De här ska jag absolut prova. :)

    • Alexandra Bengtsson februari 27, 2014 / 6:47 e m

      Ja de får du testa :) Det bästa är att det är ”vanlig deg” så man kan ju göra så många vaniljbullar man vill å sen göra kanelbullar på resten :)

  2. Parre februari 27, 2014 / 6:30 e m

    Stiliga :)

  3. friisen februari 28, 2014 / 12:13 f m

    Det ser oerhört gott ut! Proffsigt som bara den! Tack för recept :)

  4. bakverket februari 28, 2014 / 5:14 e m

    Åh vad gott! Du får mig att tänka på när man var i Norge ofta som barn och åt deras underbara skoleboller!

    • Alexandra Bengtsson mars 1, 2014 / 5:24 e m

      Det hade jag inte hört innan, men nu när jag googlade det så är det nog visst såna bullar jag gjorde ;) Nu har jag lärt mig något nytt :)

Kommentera

