Baktankar om storbak

IMG_7363På ett paket jäst kan man få så här mycket bröd. Hade jag haft lite mer tålamod och kalljäst så kunde det blivit ändå mer. Längst fram är det grahamsfrallor med krossat vete. Längst bak är det ”tekakor” på råg. Jag utgick ifrån samma grundrecept, men resultatet blev faktiskt annorlunda.  Tekakorna på råg som knådades mindre, blev mycket saftigare och helt klart godast. Nu är det vallmofrö på och det går väl lite emot normen att ha vallmofrö på grovt bröd, men det passar alldeles utmärkt i smaken.

Jag såg för ett tag sedan bild på frallor där man skurit dem så provade samma sak, men ärligt talat så är det nog faktiskt inte en så bra idé. De jäste inte upp särskilt mycket och blev faktiskt ganska torra. Så inget mer skärande i degen helt enkelt. Det här brödet varade i 8 dagar för oss och utan att vi tänkte på det så köpte vi inget bröd på en hel vecka. Det här med storbakande är nog faktiskt ganska bra och framförallt rolig, nästa gång det bakas bröd ska det bli ciabatta.

Ibland tycker jag det kan vara lite klurigt att få degen ordentligt knådad. Hur länge brukar du knåda degen när du bakar bröd?

6 thoughts on “Baktankar om storbak

  1. hallbarahandlingar februari 24, 2014 / 9:53 f m

    Skållade du krossen till grahamsfrallorna? Om inte så är det ett tips, ger brödet fin smak och bättre hållbarhet (mindre torrt och smuligt). Och nyttigt är det dessutom. Jag brukar använda lika delar kross och hett vatten, och låta det stå över natten.

    Det där med tid för knådning är lite svårt tycker jag. I alla fall om man ska säga något generellt för alla degar. Först och kanske främst handlar det ju om man jobbar för hand eller med maskin. Det senare går ju mycket fortare. För egen del fokuserar jag nog mer på mängden mjöl som åker i degen och hur degen känns och ser ut. Ett tips kan vara att väga mjölet istället för att mäta dess volym. För ett vanligt problem är ju att bröd blir torrt på grund av för mycket mjöl. Ja, hellre aningen för våt deg till första jäsningen än en deg som är alltför mättad av mjöl.

    För övrigt kan jag rekommendera Vetemjöl special till lite grövre matbrödsdegar. Den höga proteinhalten i detta mjöl gör mycket för resultatet (luftigare och högre bröd). Manitoba Cream är ett tips på samma spår. Har bakat med det en gång, och det var faktiskt smått fantastiskt.

    • Alexandra Bengtsson februari 24, 2014 / 1:45 e m

      Japp, krosset blev skållat.. det gör verkligen skillnad! Som du säger så kan det nog faktiskt vara att jag hade ”vanligt” vetemjöl. Normalt sett har vi alltid specialmjölet hemma, men det har varit lite dåligt med det på sista tiden.
      Jag gick en kurs i bakning för 1 år sen och vi gick igenom det där med knådning. Vi fick lära oss man ska knåda tills man kan dra ut degen så som ett tuggummi.. så man liksom kan se igenom. Men jag tycker bara jag knådar och knådar utan det resultatet haha! Kanske borde satsa på det med att vila/vika degen istället :)
      Tack för alla tipsen!

  2. friisen februari 24, 2014 / 5:57 e m

    Ser sååå gott ut! Tack för att du följer mig :) Jag förbereda genast tillbaka! Ha en fin kväll :)

  3. Nathalie februari 25, 2014 / 9:57 e m

    Det där med knådning, ett litet tips det är att man bara blandar ihop alla ingredienser och låter det stå 30 min (använder man surdeg kan det få stå i upp till 1 1/2 timme) då har degen självmant börjat bygga upp gluten och det krävs inte lika mkt bearbetning väldigt bra om man som jag inte har någon maskin till hjälp, man får riktigt fint glutennät utan att bli helt slut + att degen utvecklar mer smaker..

    • Alexandra Bengtsson februari 25, 2014 / 10:00 e m

      Oj, det var ett intressant tips.. och svårt är det ju verkligen inte heller. Det ska jag absolut prova nästa gång.. vilket nog blir på torsdag :)

Kommentera

