Det här med fruktsocker.. och frukt

IMG_7322

Är det inte det ena så är det, det andra. Eller hur är det nu man brukar säga? Vem har missat att det nu sägs vara dåligt med fruktsocker, och frukt?  Själv tycker jag det är lite dumt att gå runt och vara rädd för mat i onödan och tänkte därför bjuda på en liten förklaring till hur det här med socker och fruktsocker (fruktos) fungerar. Det är faktiskt ganska spännande..

För att börja från grunden finns det både polysackarider, och monosackarider.

  •  Polysackarider består av två sorters socker. T.ex. laktos som består av både glukos och galaktos (de senare två är andra sockerarter).
  • Monosackarider är enkla sockerarter som just fruktos eller glukos. Vanligt strösocker består t.ex. av fruktos och glukos.

Glukos är den enda form av socker som kroppen (hjärnan också) kan ta upp direkt, är det en annan typ av socker måste kroppen först bryta ner sockret i mindre bitar innan det kan tas upp. Glukos kan man säga är kroppens bränsle. När glukos bryts ner kan det lagras som energi i musklerna, eller i levern, på så sätt har vi energi ett tag framåt då levern pluttar ut energi då det behövs.

Det som är lite klurigt med just fruktos är att kroppen inte kan lagra fruktos som energi, så som med glukos. Lite fruktos kan lagras i levern, men inte i musklerna. Vad som händer när vi äter en större mängd fruktos är att kroppen direkt bryter ner fruktosen till energi och levern gör om fruktosen till fettsyror. Fettsyrorna åker ut i blodet och sparas i fettcellerna. Man kan väldigt enkelt säga att fruktos som kroppen inte behöver blir till fett, och det ganska snabbt. Fettet kan också lagras i levern. 

Nu kommer det viktiga, det här gäller tillsatt fruktos och socker inte frukt. Läser man på t.ex. Vitamin Well-drickan så står just fruktos som en av ingredienserna (Our vitamin drinks are only sweetend with fruit sugar). När fruktos däremot kommer i frukter är det inte i så stor mängd och det är svårt att äta för mycket fruktos eftersom vi blir mätta på frukten. Jämför detta med att det i 5 bitar godis finns det lika mycket socker som 500g frukt. Just fruktos kan också benämnas som fruktossirap, eller majssirap. 

Att honung eller vanligt socker skulle vara mycket bättre, stämmer heller inte riktigt. Det är socker som socker. Vad jag tycker är viktigt är att inte låta bli att äta en massa saker och komma på förbud, då blir det tråkigt. Måtta av det mesta och jag tror det går ganska bra faktiskt. Sen behöver kroppen också kolhydrater för att må bra..

Det här var väldigt enkelt förklarat och jag hoppas jag fick till det rätt. Skriv gärna en kommentar om du har några synpunkter. Själv läste jag precis för skojs skulle boken Sweet Poision, för att jag ville veta mer om vad som händer i kroppen när vi äter socker. Lite kunskap brukar inte skada ;)

Info till texten är hämtad ur boken, ifrån Forskning & Framsteg och ifrån en Harvard blogg. Du kan också läsa mer på Livsmedelsverkets hemsida

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s