Vardag: grönsaksdipp och ugnspannkaka

IMG_7193Just nu jobbar jag på 40 min pendlingsavstånd, tyvärr är mobiltäckningen inte den bästa längst med spåret, vilket kanske i och för sig är tur. Då får man tid till lite läsning, vilket inte blir av så ofta annars. Fast det är ganska mycket jobb så finns det ju tid över också.

Härom veckan hade vi stickkväll hemma hos oss, det blev grönsaksdipp och te. Grönsaker och dipp är lite underskattat måste jag nog säga, för det är verkligen gott. Morotsstavar är en av mina absoluta favoriter och rå broccoli är en ny favorit, man får bara se till att tvätta den noga innan man äter den.

IMG_7188Sen är det ju det men lunchlådor också, jag gillar att ta med mig själv för det blir oftast mindre stress så. Vi hade mjölk som höll på att gå ut på datumet så det blev ugnspannkaka. Låter man smeten stå och svälla 30 min innan man häller den i formen tycker jag det blir lite godare, vi hade blåbär i den här gången.

12 thoughts on “Vardag: grönsaksdipp och ugnspannkaka

  1. Jenny februari 4, 2014 / 1:38 e m

    Har provat ha blåbär i men det har blivit så otroligt kladdigt. Men svällningen kanske hjälper mot det? Hur gör du, häller du i blåbären direkt i smeten eller på pannkakan när den redan gräddats ett tag??

    • Alexandra Bengtsson februari 4, 2014 / 1:45 e m

      Hej! Jag bara ”strödde” blåbär i formen innan den åkte in i ugnen.. fast hade frysta blåbär, kanske det har betydelse?
      Jag delade upp 1 sats smet på 2 fromar och tog skivat äpple i den ena och blåbär i den andra :) Kan tänka det var 3/4 dl blåbär i formen på bilden..

      • Jenny februari 4, 2014 / 1:52 e m

        ok. Kommer inte ihåg ifall vi hade frysta eller färska bär, men kan tänka mig att det var färska. Får testa igen med frysta. Äpplet låter ju också gott. Kanske med lite kanel, då blir det nästan som efterrätt :)

  2. Cecilia Bergman februari 4, 2014 / 4:15 e m

    Det där med pendlingstid har onekligen sina för- och nackdelar. Jag är en luttrad pendlare och det har väl funnits tider då man tyckt att det tar lite väl lång tid av ens dag att sitta på tåg eller buss. Men nu när jag inte pendlar så saknar jag det trots allt lite, den där tiden på tåget var också en tid för återhämtning, reflexion och paus som jag annars har lite svårt att unna mig.

    • Alexandra Bengtsson februari 5, 2014 / 9:41 f m

      Ja det har både för och nackdelar, precis som du säger.. det positiva är pausen. Inte så ofta man bara sitter still och gör ingenting annars.. (i alla fall i mitt fall ;) )

  3. hallbarahandlingar februari 4, 2014 / 10:49 e m

    Härlig ugnspannkaka, ser nästan ut att vara tjock som en skånsk äggakaka :-)

    • Alexandra Bengtsson februari 5, 2014 / 9:40 f m

      Kanske det :) Äggakaka har jag aldrig testat.. fast jag bor i Skåne ;) Är det något liknande som pannkaka?

      • hallbarahandlingar februari 5, 2014 / 10:29 f m

        Ja, med många ägg i smeten. Serveras med stekt rimmat fläsk och äppelklyftor som man brynt i stekfettet. Väldigt gott, men kanske inte nyttigast med tanke på allt mättat fett.

  4. Carita Liljendahl februari 5, 2014 / 9:49 f m

    En ugnspannkaka som ser annorlunda och läcker ut! Fina bilder överlag på din blogg. Ska kika runt lite till!

  5. larssonlinda februari 5, 2014 / 11:25 e m

    Värt att prova min ugnspannkaka 👍😊

Kommentera

