Marmelad på blodapelsiner

IMG_7170Har du sett vilken fin färg marmeladen fick? Nu är det ju apelsinsäsong så man får passa på att ta tillvara dem när de är som godast. På Hemköp kunde man hitta 1kg blodapelsiner för 10kr och för 500g av dem fick vi tre burkar marmelad. Det bästa med hemmagjord marmelad är att man inte behöver göra den så söt.

Idag är det ju också fredag och snart, snart är det helg. Då ska det bli rostat bröd med marmelad på kan jag lova..

Receptet till marmeladen har jag använt två gånger innan och det bästa är att marmeladen har stelnat bra varje gång och smaken har blivit urgod.

Blodapelsinmarmelad

  • 600 g apelsiner med skal
  • 1 citron
  • 500 ml vatten (ev. lite mer)
  • 300 g socker
  • 1/2 påse gul Melatin

Skala alla apelsinerna förutom en. Tvätta den noga i varmt vatten och skala, men skär skalet i små bitar. Jag gjorde likadant med citronen, fast skar bara bort det översta på skalet och tog bort det vita beska som finns innanför. Att använda en potatisskalare går utmärkt. Använd så mycket av det finhackade skalet som du själv tycker. (uteslut ifall du inte vill ha skalbitar i).

Koka skal och finhackat fruktkött till marmeladig konsistens, ca. 50 min. Jag tillsatta även succesivt 500 ml vatten. Hur mycket vatten du behöver beror på hur saftig frukten är. Sedan tillsätter du gul Melatin, kokar i 1 min, sedan tillsätter du sockret och efter att det precis börja koka, låter du det koka i ytterligare 1 min. Sedan häller du marmeladen på väl rengjorda glasburkar.

Jag använde ca. 700 ml vatten eftersom apelsinerna fick koka ganska länge för att bli sönderkokta,en del vatten kokte bort. Använd en potatisstöt för att mosa dem lite om du behöver.

IMG_7169PS. du kan lika gärna byta ut apelsinerna mot clementiner eller vanliga apelsiner.

3 thoughts on “Marmelad på blodapelsiner

    • Alexandra Bengtsson februari 5, 2014 / 9:40 f m

      Det kan jag lova :) Gillar när det är mycket fruktkött i marmeladen :)

Kommentera

